‘Boeren en supermarkten samen knokken'

Dit bracht Alferd Levi, commercieel directeur van Albert Heijn (AH) gisteren naar voren tijdens het in Den Haag gehouden LTO- en NCR-café. Hij riep boeren en tuinders op om met AH unieke relaties te ontwikkelen. ‘Samen met LTO willen we ons inzetten om boeren en tuinders te ondersteun en bij het herkennen van consumententrends’, aldus Levi.
Hij bood aan om eigen middelen in te zetten (zoals onder meer het blad Allerhande, winkels en online-kanalen) om de rijke en oer-Hollandse wereld van boeren en tuinders te ‘tonen’ aan de AH-klanten. Hij verwees ook naar de onlangs gehouden open dagen op 140 agrarische bedrijven, die in totaal ruim 90.000 klanten naar de bedrijven trok.
Beperkte rol tussenschakels
Voor tussenschakels ziet AH in de toekomst een beperkte rol. Ze kunnen wel een goede rol spelen in het ontwikkelen van assortiment en innovaties. Zonder die schakels gaat dat niet of veel moeilijker. ‘Maar tussenschakels moeten wel waarde toevoegen, die relevant is voor de klant’, stelde de AH-directeur. Voorts mogen ze wat AH betreft de transparantie van de keten niet negatief beïnvloeden en geen schade toebrengen aan de perceptie van voedselveiligheid voor de consument.
Ketenregie wordt voor AH steeds belangrijker, zei Levi, die meer grip wil op kwaliteit en bovendien meer transparantie wenst. Vers is voor het deze supermarktconcern een topprioriteit en een belofte aan de AH-klant. Daarom wil het bedrijf werken in een model van gesloten en waar mogelijk exclusieve ketens.
Lange termijn
Hij noemde Bakker Barendrecht, al vele tientallen jaren vaste leverancier, als lichtend voorbeeld van zo’n exclusief samenwerkingscontract. Een samenwerking, die vooral gericht is op de lange termijn, aldus Levi, die verwees naar andere versleveranciers van aardappelen, appels en peren.
Tekst: LTO
Beeld: Fenneke Wiepkema