‘Kansen voor lokaal geproduceerd voedsel’

‘De consument vraagt om een product dat uit de buurt komt, dat lokaal wordt geproduceerd’, zegt Kuipers. ‘Consumenten zien graag een product dat authentiek is.’
Onderdeel van de keten
Kuipers ziet een groeiende groep telers die daar goed op inspringt. Met het zelf afzetten van je producten worden telers direct onderdeel van de keten. ‘Ze schakelen één of meerdere schakels uit.’ Dat houdt evenwel in dat telers meer kennis moeten hebben van wat de consument wil.
De margeverdeling is in deze vorm van vermarkting positief voor de boer. ‘Het voordeel voor de consument is dat hij niet expliciet extra hoeft te betalen voor een goed product. Bovendien kiest hij er voor de producent een betere boterham te geven. Daardoor kan de teler investeren in een product dat ook buiten de regio verkocht kan worden.’
Export
Export blijft een belangrijk onderdeel in de Nederlandse agro- en foodsector, weet Kuipers. ‘Maar de consument wil voedselveiligheid en –zekerheid. Daardoor blijft er naast de export een grote kans om een deel van het Nederlandse voedsel in Nederland te vermarkten.’