Consument koopt vaker duurzaam voedsel

De Monitor Duurzaam Voedsel laat voor het vierde jaar op rij een stijging van het aandeel duurzame producten met een keurmerk zien. Het totaalbedrag dat aan duurzaam voedsel wordt uitgegeven (circa 2,5 miljard euro) is in die periode meer dan verdubbeld ten opzichte van 2009. Het marktaandeel duurzaam liep in 2013 verder op tot 6,1 procent ten opzichte van 5,5 procent in 2012.
Staatssecretaris Dijksma stuurt het rapport vandaag naar de Kamer. Dijksma: ‘De cijfers bevestigen dat de vraag van mensen naar dier- en milieuvriendelijke producten stevig doorzet. Mensen kiezen steeds bewuster wat zij op hun boodschappenlijstje zetten. Door deze positieve ontwikkeling is duurzaam voedsel met afstand de belangrijkste groeimarkt voor onze voedingssector.’
68 procent van alle duurzame producten wordt verkocht in de supermarkt. In supermarkten is het marktaandeel van duurzame producten 7 procent van de totale omzet en het aandeel groeide afgelopen jaar met 13,5 procent. Het aandeel biologisch brood (+6 procent) groeit bijna twee keer zo snel als de markt voor ander brood. Mensen kopen vooral meer duurzame vis (+21 procent) en eieren (+15 procent).
De Monitor Duurzaam Voedsel wordt jaarlijks samengesteld door LEI Wageningen UR in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken.

