Nu ook digitale handel in uien uit bewaring

De nieuwe verkoopvorm is een initiatief van Uienhandel.com, die eind november vorig jaar al de internethandel van uien uit bewaring lanceerde. De handel in af land uien wijkt af van die van uien-uit-bewaring, omdat de uien in de meeste gevallen al worden verhandeld voor ze geoogst zijn. ‘De kwaliteit wordt dus ingeschat op basis van kenmerken als grondsoort, stand van het gewas en teeltinformatie’, voegt Uienhandel.com daar aan toe. Een kwaliteitsbeoordeling van de uien zelf, zoals binnen Uienhandel.com wordt toegepast bij uien-uit-bewaring, is dus niet mogelijk.
Geen kosten
Op de uienmarktplaats bieden telers hun uien direct aan via een formulier, waarop ze verschillende eigenschappen van hun uien invoeren. Onderwerpen zijn onder meer het perceel, het ras, teeltinformatie en verladingsmogelijkheden. Hier zijn geen kosten aan verbonden. Wel betaalt de koper een transactie-fee bij het tot stand komen van de handel.
Op de marktplaats van Uienhandel.com kunnen telers/verkopers hun uien op ieder moment anoniem aanbieden. ‘De marktplaats is een transparante omgeving waar alle kopers anoniem en online op de uien kunnen bieden.’ Iedere deelnemer kan zien welke partijen met de bijbehorende kenmerken er worden aangeboden en wat de biedingen hier op zijn. Kopers en verkopers kunnen direct anticiperen op de handels- en partij-informatie die ze online krijgen aangereikt.
Handelsinfo
Voor geregistreerde verwerkers, exporteurs, sorteerders is er de mogelijkheid om uien te kopen. De afhandeling van deze transacties vindt plaats op basis van de handelsinfo vanuit het systeem zelf in de overeengekomen periode.
‘Een teler die iets voelt voor digitale uienhandel zit op de online marktplaats zelf aan het stuur van de handel en kan direct handel bedrijven wanneer hij dat wil en hem dat past’, zei Aart den Bakker van Uienhandel.com bij de start van de digitale verkoop van uien uit bewaring. ‘De voordelen zijn verder dat het om onafhankelijk gekeurde partijen gaat, er keuze is uit meer (ver)kopers, de transparante prijsvorming, ketenverkorting en gemak en actualiteit.’