Minder akkerbouwers investeren in trekkers

Dit blijkt uit de AkkerbouwScanner 2014 van AgriDirect. Zowel de investeringsplannen in een nieuwe trekker als in een tweedehands trekker zijn gedaald. New Holland en John Deere zijn opnieuw de belangrijkste trekkermerken op de Nederlandse akkerbouwbedrijven.
Investeringsplannen gedaald
Sinds het seizoen 2010-2011 is het niveau investeringsplannen in nieuwe trekkers opvallend gedaald, stelt AgriDirect. Zo’n 6,6 procent van de Nederlandse akkerbouwers heeft plannen om te investeren in een nieuwe trekker. In 2013 lag dit percentage op 7,1 procent. Het percentage akkerbouwers dat wil investeren in een tweedehands voertuig is gedaald van 4,4 procent in 2013 naar 4,0 procent dit jaar.
New Holland en John Deere
New Holland wordt met 22 procent het vaakst genoemd als belangrijkste trekkermerk op het bedrijf. John Deere volgt met 21,1 procent. De merken Case-IH (11,8 procent), Fendt (11,6 procent) en Massey Ferguson (11,1 procent) volgen op afstand.