CBL: supermarktomzet naar €34,2 miljard

Volgens Roetert is in het eerste kwartaal van 2014 de koopkracht voor het eerst in jaren toegenomen. Ook het consumentenvertrouwen is gestegen. ‘We zien dat de consument inmiddels wel erg gefocust is op prijs en aanbiedingen.’ Hij verwacht dat de omzet dit jaar met ruim een procent zal stijgen.
Aanbiedingen
Uit het tijdens de CBL-haringparty gepresenteerde onderzoek ConsumentenTrends 2014 van EFMI Business School blijkt dat door de economische crisis een verandering opgetreden is in het (voorbereidend) koopgedrag. 47 procent van de shoppers bekijkt vaker de folders, 58 procent let scherper op de prijzen en 53 procent let op de aanbiedingen in de supermarkt. Nog eens 44 procent kiest vaker voor huismerken.
Met plezier naar supermarkt
Verder blijkt uit ConsumentenTrends dat ruim twee derde met plezier naar de supermarkt gaat. De supermarkt krijgt een gemiddeld rapportcijfer van 7,6. Men doet gemiddeld 26 minuten over de boodschappen. 8 van de 10 shoppers leggen meerdere supermarktbezoeken per week af.
Bewustzijn neemt toe
Er wordt steeds meer gelet op voedsel dat bijdraagt aan een goede gezondheid en er wordt beter nagedacht over de hoeveelheid voedsel die wordt gekocht. Hoewel in mindere mate, is ook het bewustzijn ten aanzien van voedselverspilling, dier-/milieuvriendelijke productie en de herkomst van het voedsel in de afgelopen jaren toegenomen.

Tekst: Annemarie Gerbrandy
Opgegroeid als burgermeisje met boerenbloed, maar al 25 jaar woonachtig op een melkveebedrijf. Journalist in hart en nieren, met een passie voor de land- en tuinbouw. Gaat graag 'de boer op'. Houdt ook van hardlopen.
Tekst: CBL
Beeld: Fenneke Wiepkema