Recordwinst voor HZPC

Het hoge nettoresultaat in boekjaar 2013/14 realiseerde HZPC onder meer dankzij bijzondere baten. Het handelshuis profiteerde over 2013/14 van een eenmalige bate als gevolg van een iets lagere belastingdruk over de laatste jaren. Daarnaast heeft HZPC verleden jaar een grote voorziening genomen op een debiteur. HZPC heeft afspraken gemaakt met een partij die deze vordering heeft overgenomen. Die hebben een bijzondere bate en een positief netto effect op het resultaat van HZPC opgeleverd van ruim 1 miljoen euro.
De geconsolideerde netto-omzet was met 272,9 miljoen euro iets lager dan de 280 miljoen euro over het boekjaar 2012/13. Dit was het gevolg van een daling in de omzet in consumptieaardappelen, waarbij de omzet in pootaardappelen nog wel een gestage stijging liet zien.
Dividendrendement stijgt 8 procent
Tijdens de aandeelhoudersvergadering heeft HZPC bekendgemaakt dat het dividend op de certificaten van het handelshuis is vastgesteld op €7,50. Voor dividend was een bedrag van 5,9 miljoen euro beschikbaar gesteld. De huidige notering van het certificaat is € 93,50, waardoor het dividendrendement uitkomt op 8 procent. Een jaar geleden was de waarde € 77,90.
HZPC realiseerde met 47,5 miljoen euro teven een historisch hoge brutomarge. Daarmee is HZPC Holland in zijn doelstelling geslaagd om certificaathouders een goed rendement te bieden en telers een goede, concurrerende prijs te betalen, laat het handelshuis weten.
'Goede concurrerende prijs'
HZPC directeur Gerard Backx is tevreden met het resultaat: 'HZPC heeft zich de laatste jaren goed ontwikkeld, waarbij het verhandelde tonnage aan pootaardappelen is gegroeid en de gerealiseerde brutomarge is meegegroeid. De kostenstijging ligt in lijn met het besluit om HZPC meer te laten investeren in onderzoek en marketing. In de landen waar HZPC pootaardappelen produceert, heeft het zijn telers over oogst 2013 een goede, concurrerende prijs kunnen betalen.'
Komend jaar lager resultaat
Backx verwacht dat HZPC over het komende jaar een lager resultaat zal boeken. Oorzaak zijn de bijzonder lage consumptieaardappelprijzen in de diverse Europese en Amerikaanse afzetmarkten. 'De uiteindelijke klanten van HZPC kampen hierdoor met een beduidend lagere kasstroom en dit beïnvloedt de verkopen. Dit is een vertrouwd fenomeen en eigen aan de pootaardappelmarkt.'