Strijd om tafelmarkt nog niet verloren

De aardappelsector heeft een steek laten vallen, klinkt het bij de handelshuizen. „We hebben in de afgelopen decennia te weinig laten zien wat de aardappel allemaal in zich heeft”, zegt directeur Gerard Backx van HZPC. „Daardoor is de consument de aardappel uit het oog verloren.”
‘Te veel gekeken naar de tonnen’
Volgens Backx is bij de verpakkers te veel gekeken naar de tonnen en een mooi uiterlijk van een bepaald ras. „De binnenkant is vergeten.” Er zijn echter grote verschillen tussen partijen van een ras, zegt hij. „Meer of minder bemesting maakt bijvoorbeeld al veel uit voor de smaak.”
Om de consument terug te winnen, moet de sector de strijd om de tafelmarkt serieus aangaan en bedenken waar de klant om vraagt. Een belangrijk element bij de keuze voor voeding is gemak, meent directeur Gaby Stet van TPC. Hij ziet bij de tafelrassen bijvoorbeeld een duidelijk groeiende belangstelling voor aardappelen die voldoen aan kortere kooktijden. De gemiddelde consument wil niet meer lange tijd in de keuken staan voor zijn eten, dat moet snel, meent Stet.
‘Smaak is ondergeschikt geworden’
De smaak is ondergeschikt geworden in Europa, vindt ook Wouter Mutsaers van het nieuwe Q-Potato, voortgekomen uit een fusie tussen ATF Potato en Q-Potato Holland. „We moeten weer meer naar gemak en smaak toe, dan kunnen we weer een deel van de verloren markt terugpakken.” De kwaliteit van de aardappelen in de supermarkt is niet al te denderend, vindt Mutsaers. „Er zitten soms meerdere rassen in één zak. Dat kan echt niet.”
Lees het volledige artikel in de Veldpost die zaterdag 1 november is verschenen

