‘Groei exportwaarde landbouw buiten EU’

De groei buiten de EU bedraagt sinds 2008 gemiddeld 8,5 procent per jaar tegenover 3,4 procent binnen de EU. Het belang van de Europese Unie als belangrijkste afzetmarkt is nog groot, maar neemt gestaag af, schrijft de bank. Groei binnen de EU zal voornamelijk komen uit Oost-Europese landen ingegeven door een stijgende welvaart als gevolg van economische groei.
Azië wordt belangrijkere exportmarkt
Over de eerste drie kwartalen van 2014 is het aandeel van de totale exportwaarde van landbouwproducten naar landen buiten de EU 21,5 procent. De groei buiten de EU komt vooral voor rekening van Azië. De totale exportwaarde naar Azië bedroeg vorig jaar ruim 6,2 miljard euro.
ABN Amro voorziet dat de export naar Azië ook in de komende jaren verder zal groeien. Andere belangrijke afzetmarkten buiten de EU zijn Noord- en Zuid-Amerika, gevolgd door Afrika.
Geëxporteerde producten weer doorverkocht
De bank wijst in het rapport ook op de ontwikkeling dat onze geëxporteerde landbouwproducten steeds vaker opnieuw aan een ander land worden verkocht. Daarmee komt een deel van de toegevoegde waarde ergens anders terecht, waarschuwt ABN Amro. Ruim een kwart van de totale eerste uitvoer gaat naar Duitsland, gevolgd door België (11 procent), het Verenigd Koninkrijk (10 procent), Frankrijk (9 procent) en Italië (5 procent).
Duitsland is als afzetmarkt volgens ABN Amro echter minder groot als wordt gekeken naar de export gemeten in toegevoegde waarde. Dan zijn de oosterburen (17 procent) minder belangrijk en zijn het Verenigd Koninkrijk (13 procent) en Italië (8 procent) invloedrijker dan op het eerste gezicht lijkt. Dit komt doordat de meeste producten niet allemaal in Duitsland blijven. Vaak worden ze verwerkt tot eindproduct en weer uitgevoerd naar een ander land.

Tekst: Fenneke Wiepkema
Journalist, opgegroeid op een akkerbouwbedrijf. Schreef al voor verschillende landbouwuitgevers over het vakgebied akkerbouw en doet dit sinds 2012 als chef-redacteur akkerbouw bij Agrio. Schrijft en coördineert voor Akkerwijzer.nl, het vakblad Akkerwijzer en de regionale titels van Agrio.
Tekst: ABN Amro
Beeld: Fenneke Wiepkema
