Peenvoorraad Duitsland klein

Behr liet tijdens de themadag peen in Emmeloord grafieken zien waaruit blijkt dat de oogst van peen in Duitsland wel bovengemiddeld groot is, maar de hoeveelheid bewaarpeen kleiner dan de voorgaande jaren. Volgens Behr heeft dat te maken met de kwaliteit van de peen en hebben ook belangrijke teeltgebieden in Duitsland problemen gehad met muizenvraat.
Nederlandse peen wordt vaak ongewassen geëxporteerd naar Duitsland. Duitse peen komt ook in Nederland binnen, maar daarbij maakt Behr de opmerking dat die peen vaak in Nederland gewassen wordt en dan weer terug gaat naar Duitsland voor de verkoop.
Discounters
De Duitse markt wordt gedomineerd door discounters. Zij verkopen de peen met name aan gezinnen met kinderen. Biologische peen kende een paar jaar geleden een piek. Da kwam omdat Aldi Süd alleen biologische peen verkocht. Die lag in prijs op een gangbaar niveau met een goede marge voor de winkelketen. Het gaf een vertekend beeld van de biologische marktgroei. 'Consumenten die niet de voorkeur hadden voor biologische peen, kochten die toch, omdat er geen keuze was', zegt Behr. Nu dat voorbij is, daalt het aandeel in biologische peen licht, terwijl biologisch bij andere groenten licht terrein wint.
Landen die concurreren met de Nederlandse peen op de Duitse markt zijn Israël en Denemarken. Italië verliest markt, omdat ze niet betrouwbaar bleken bij biologisch product. Andere trends in de Duitse markt zijn regionale en duurzame producten. Behr ziet dat de consument hier moeilijk in wegwijs weet. Regionaal klinkt als minder broeikasgassen uitstoten, maar het is moeilijk te beoordelen. Behr merkt op dat een consument denkt een regionaal product te kopen, omdat hij het op de markt kocht, maar dat product kan evengoed van ver komen.
Doolhof
Zijn er dan geen keurmerken voor regioproducten?, is een vraag in de zaal van 't Voorhuys. Ja, zegt Behr, wel honderd. Dat is het probleem. Deelstaten en kleinere gebieden verzinnen een regiokeurmerk, supermarkten doen het ook. Er zijn zelfs keurmerken die toezien op regiokeurmerken. De consument weet niet meer de weg in het doolhof, denkt de marktanalist.

Tekst: Jorg Tönjes
Beeld: Jorg Tönjes