Hefbare cabine voor zicht bij verplaatsen grote lasten

Met één druk op de knop kan deze cabine in minder dan 10 seconden omhoog worden gebracht tot een maximale hoogte van 5,5 meter. Vanuit deze hoge positie heeft de chauffeur een vrij zicht en kan hij, zoals gebruikelijk, voorwaarts rijden. De hefbare cabine is bijzonder nuttig bij het stapelen van goederen, maar ook bij het wegzetten en ophalen van zware goederen, of wanneer een lading op een klein laaddok moet worden geplaatst, zoals bij de zijlaaddeuren van een vliegtuig.
Overbelaste ruggengraat
Volgens de richtlijnen moet een heftruckchauffeur achteruit rijden indien een vorkheftruck wordt gebruikt om, bij wijze van uitzondering, een grote lading op te pakken en te verplaatsen waarbij de lading het zicht op de rijrichting blokkeert. Aangezien de chauffeur de lading niet in het oog kan houden wanneer hij achterwaarts rijdt, mag hij dit niet doen wanneer de lading aan de zijkanten uitsteekt. Veelvuldig achteruit rijden moet worden vermeden, omdat het gedraaid zitten de ruggengraat van de chauffeur overmatig belast - vooral in combinatie met trillingen.
Met deze nieuwe hefbare cabine kunnen chauffeurs vermijden dat zij achterwaarts moeten rijden als het zicht op de rijrichting wordt geblokkeerd. Hierdoor worden zij er niet toe verleid om de vorken en lading boven oogniveau te tillen om er onderdoor te kunnen kijken en voorwaarts te rijden.
Roterende cabine
Als alternatief voor de hefbare cabine zijn de zware trucks van Linde ook leverbaar met een roterende cabine. Hierbij kan de chauffeur de hele cabine 180 graden draaien, zodat de lading zich achter hem bevindt en hij dus een ongehinderd zicht heeft op de rijrichting. Ook kan hij diverse tussenposities kiezen en de omgeving bekijken. Deze roteerbare werkstations zijn ontwikkeld voor Lindes elektrische heftrucks met laadcapaciteit van 2,5 tot 5 ton en voor de trucks met verbrandingsmotor met laadcapaciteit van 2 tot 8 ton.
Tekst: MotracLinde
Beeld: MotracLinde