VTA: snelheid en kostenbeheersing in marktcommunicatie

„We zitten midden in het traject VTA 2020”, zegt Botma. „De leeftijdsopbouw van onze organisatie is wat ouder. Technieken veranderen. Wij zijn in gesprek met jonge leden en de kinderen van onze leden over hoe het communiceren anders kan. Nu hebben we nog de papieren VTActueel. We zouden naar louter digitaal kunnen, maar het belangrijkste is dat we mee blijven doen in markt- en prijsinfo.”
VTA richt zich met voorraadinventarisatie en proefrooiingen sterk op akkerbouwmarktinformatie. Dagelijks zijn transacties zichtbaar voor de leden. Digitale informatie is snel en goedkoop. Bij de oudere leden ziet Botma meer behoefte aan de lijfelijke ontmoeting. „Dat hoeft bij jongeren niet. Zij hebben overdag al contact gehad met elkaar via sociale media en telefoon. Ze spreken elkaar veel vaker.”
Twitter en appen kunnen een belangrijker rol krijgen binnen VTA. Botma zegt dat het aan de leden is wat er precies zal gebeuren. VTA kijkt ook in hoeverre nieuwe aanwas bij de organisatie komt als de informatie verder gedigitaliseerd wordt.
Akkerwijzer spreekt deze week de belangenbehartigers van akkerbouwend Nederland. Lees morgen en overmorgen over de strategie van de Nederlandse Akkerbouw Vakbond en LTO Akkerbouw.
Lees meer over de Brancheorganisatie voor de akkerbouw en de visie van voorzitter Dirk de Lugt.

Tekst: Jorg Tönjes
Beeld: Jaap Botma