Akkerwijzer.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Teelt

      Subcategorieën

      • Consumptieaardappelen
      • Pootaardappelen
      • Zetmeelaardappelen
      • Suikerbieten
      • Tarwe
      • Gerst
      • Uien
      • Peen
      • Vollegrondsgroente
      • Cichorei
      • Bloembollen
      • Eiwithoudende gewassen
    • Gewasbescherming

      Subcategorieën

      • Onkruiden
      • Schimmels
      • Plaaginsecten
      • Bodemaaltjes
      • Weer
    • Bewaring

      Subcategorieën

      • Bewaartechniek
      • Bewaarproces
    • Bodemgezondheid

      Subcategorieën

      • Bodemleven
      • Bodemverdichting
      • Ontwatering
      • Organische stof
      • Groenbemester
    • Bemesting

      Subcategorieën

      • Dierlijke mest
      • Meststoffen
    • Mechanisatie

      Subcategorieën

      • Trekkers
      • Grondbewerking
      • Bemesting
      • Zaaien en planten
      • Gewasbescherming
      • Oogst
      • Onkruidbestrijding
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt
      • Afzet
      • Certificering
      • Agribusiness
      • Maatschappij
      • Energie
      • Ondernemen
      • Buitenland
      • Water
    • Beleid

      Subcategorieën

      • Politiek
      • Belangenbehartiging
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsTeeltConsumptieaardappelenWerken aan een goed imago voor het gangbare akkerbouwproduct

Werken aan een goed imago voor het gangbare akkerbouwproduct

Jonge boeren willen graag het gesprek aangaan met de consument. De akkerbouwers zijn trots op hun duurzame productie. In hun ogen heeft de burger wel eens een te eenzijdig beeld met biologisch als enige duurzame teelt. Gangbare boeren willen graag communi
Jonge boeren willen graag het gesprek aangaan met de consument. De akkerbouwers zijn trots op hun duurzame productie. In hun ogen heeft de burger wel eens een te eenzijdig beeld met biologisch als enige duurzame teelt. Gangbare boeren willen graag communiceren hoe verantwoord hun productiewijze is.
De Nederlandse akkerbouw heeft een goede naam bij de consument. Plantaardig eiwit, teelt met oog op milieu en gezondheid en Nederlands regioproduct scoren hoog bij de consument. Toch wil de moderne akkerbouwer nog meer bouwen aan een goed imago. Op het seminar over het 'Menu van de toekomst' in Biddinghuizen gaven jonge akkerbouwers aan dat zij graag communiceren met de consument over hun verantwoordelijke werk in de voedselproductie.
Corné Kempenaar van WUR en CAH Dronten licht toe wat er technisch mogelijk is in de verduurzaming met precisielandbouw.
Dirk de Lugt van de Branche Organisatie Akkerbouw onderstreept het goede imago van de akkerbouw en het belang van openheid over de voedselproductie.
De zaal was gevuld met akkerbouwers, coöperatiemensen, afnemers en toeleveranciers van de akkerbouw. Alles gebeurde in de schuur van Jan Blitterswijk. Hij is een twitterende akkerbouwer met veel aandacht voor verantwoorde productie.
Corné Kempenaar van WUR en CAH Dronten licht toe wat er technisch mogelijk is in de verduurzaming met precisielandbouw.
Corné Kempenaar van WUR en CAH Dronten licht toe wat er technisch mogelijk is in de verduurzaming met precisielandbouw.
Dirk de Lugt van de Branche Organisatie Akkerbouw onderstreept het goede imago van de akkerbouw en het belang van openheid over de voedselproductie.
Dirk de Lugt van de Branche Organisatie Akkerbouw onderstreept het goede imago van de akkerbouw en het belang van openheid over de voedselproductie.
De zaal was gevuld met akkerbouwers, coöperatiemensen, afnemers en toeleveranciers van de akkerbouw. Alles gebeurde in de schuur van Jan Blitterswijk. Hij is een twitterende akkerbouwer met veel aandacht voor verantwoorde productie.
De zaal was gevuld met akkerbouwers, coöperatiemensen, afnemers en toeleveranciers van de akkerbouw. Alles gebeurde in de schuur van Jan Blitterswijk. Hij is een twitterende akkerbouwer met veel aandacht voor verantwoorde productie.

Voorzitter Dirk de Lugt van de Branche Organisatie Akkerbouw (BO) stelde donderdagmiddag bij de opening van het seminar dat de burger vertrouwen heeft in de veiligheid en de kwaliteit van het Nederlandse akkerbouwproduct. „Ik heb als boer en campinghouder op Texel veel plezier aan de mensen die met belangstelling op mijn bedrijf kijken”, zegt hij. „Akkerbouwers willen de omgeving laten zien wat ze doen”, is zijn conclusie en de consument heeft dus vertrouwen en belangstelling.

Ook akkerbouwvakgroepvoorzitter Jaap van Wenum van LTO Nederland onderstreept de goede naam van de sector. „We scoren in enquêtes een 7,5 of wel een 8. Dat is een goed cijfer. Ik haalde dat vaak niet op school!” Van Wenum stelt dat de communicatie niet altijd hoeft in woorden, gezegd of geschreven. „Een akkerrand doet ook wonderen. Collegaboeren zeggen wel eens 'kweek jij onkruid met subsidie', maar de burger stopt en vindt het mooi.” Als die burger vraagt wat de akkerrand voor functie heeft, legt Van Wenum dat graag uit.

Ingewikkeld

Bij de communicatie naar de burger is hele technische uitleg vaak te moeilijk. Dat er wel honderd sensoren in een moderne combine zitten om de teelt efficiënter, meetbaar, kwalitatief beter te maken, dat zal de burger snel te moeilijk vinden. Het geven van een gezicht aan de boer helpt vooral bij de waardering van het product, zo blijkt ook uit de verhalen van telers, coöperatiemedewerkers en afnemers. Als een boer zelf vertelt aan de consument dat alles op het bedrijf in het werk gesteld wordt om een goed en vertrouwd product te maken, dan doet dat heel veel goed voor het imago van de akkerbouw en de producten daarvan.

Dat 'story telling' richting eindafnemers is volgens de sprekers van groothandel Sligro, foodservicebedrijf Sodexo en jonge akkerbouwers deel geworden van de marketing. De afnemer vraagt het of verplicht het zelfs.

Aan de zijde van de landbouw werken boeren aan slim gebruik van techniek en data in de mechanisatie. Precisielandbouwexpert Corné Kempenaar verwacht dat steeds in kleine stapjes meer gedaan gaat worden met al deze kennis. Het kan de ecologische voetafdruk van de landbouw sterk reduceren.

Contact

Akkerbouwer Jan-Reinier de Jong uit Odoorn ziet zichzelf als een boer in de categorie 'op zoek naar kennis'. Hij voelt zich goed thuis in Veldleeuwerik. Zo bezocht hij de mouterij en de brouwerij die zijn brouwgerst verwerken tot bier. Hij leert zo over de wensen van de afnemer, ook op het gebied van de teelt, want daar willen afnemers ook verantwoordelijkheid nemen.

De Jong zwengelt de discussie aan over duurzame gangbare landbouw. Hij ziet daar enorme mogelijkheden en wil graag een open podium voor wat deze telers al bereiken op dit moment. Bij hem, bij andere jonge boeren en bij de sprekers uit de handel leeft het idee dat de consument bewuster wordt van voedsel en gezondheid, maar dat er te veel negatieve verhalen door de milieulobby in de richting van de consument gaan.

Diversiteit

Eindconclusie van het symposium over het menu van de toekomst is dat de Nederlandse akkerbouw de krachtige punten als goede ligging, goede verwerkende industrie, goede grond, hoge kennisniveau van telers, sterke diversiteit, goede naam en contact met de consument moet gebruiken om steeds klaar te staan met producten die passen bij de actuele vraag.

Jaap van Wenum wijst nog op het grote belang van de bodem in alles. „Onze biodiversiteit zit daar en veel minder in de grutto die we willen beschermen. Het begint bij de Rhizobium-bacterie. We moeten meer doen als goede marketeers van ons product. Nu lijkt het wel eens te veel op dat we voer uit Zuid-Amerika halen en vlees aan Poetin willen verkopen. We kunnen beter aansluiten bij de belevingswereld van onze 'eigen' consument, ook internationaal. We maken het een goed verhaal door het aaibaarder te maken. Uit bodem en precisie is winst te halen en we moeten de verbinding leggen met de afspraken die in Parijs over klimaatverandering gemaakt zijn.”

Keimpe van der Heide van de Nederlandse Akkerbouw Vakbond (NAV) juicht het toe als boer en consument verbindingen aangaan. Het louter en alleen produceren voor een bulkmarkt tegen wereldmarktprijzen laat te weinig ruimte voor familiebedrijven om te innoveren en verduurzamen, stelt hij. De NAV'er wil daarom politieke keuzes en regelgeving die hier aan bijdragen. „Economisch en ook met een menselijke maat”, aldus Van der Heide.

Lees meer over de Week van de Akkerbouw:

Video betrekt burger bij bedrijf

Goed imago verder uitbouwen

Akkerrun opening Week van de Akkerbouw

Foto van Jorg Tönjes
Tekst: Jorg Tönjes

Beeld: Week van de Akkerbouw, Jorg Tönjes

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Akkerwijzer is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste akkerbouwnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Akkerwijzer.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Teelt
  • Consumptieaardappelen
  • Pootaardappelen
  • Zetmeelaardappelen
  • Suikerbieten
  • Tarwe
  • Gerst
  • Uien
  • Peen
  • Vollegrondsgroente
  • Cichorei
  • Bloembollen
  • Eiwithoudende gewassen
Gewasbescherming
  • Onkruiden
  • Schimmels
  • Plaaginsecten
  • Bodemaaltjes
  • Weer
Bewaring
  • Bewaartechniek
  • Bewaarproces
Bodemgezondheid
  • Bodemleven
  • Bodemverdichting
  • Ontwatering
  • Organische stof
  • Groenbemester
Bemesting
  • Dierlijke mest
  • Meststoffen
Mechanisatie
  • Trekkers
  • Grondbewerking
  • Bemesting
  • Zaaien en planten
  • Gewasbescherming
  • Oogst
  • Onkruidbestrijding
Economie
  • Markt
  • Afzet
  • Certificering
  • Agribusiness
  • Maatschappij
  • Energie
  • Ondernemen
  • Buitenland
  • Water
Beleid
  • Politiek
  • Belangenbehartiging
Akkerwijzer.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Teelt
      • Consumptieaardappelen
      • Pootaardappelen
      • Zetmeelaardappelen
      • Suikerbieten
      • Tarwe
      • Gerst
      • Uien
      • Peen
      • Vollegrondsgroente
      • Cichorei
      • Bloembollen
      • Eiwithoudende gewassen
    • Gewasbescherming
      • Onkruiden
      • Schimmels
      • Plaaginsecten
      • Bodemaaltjes
      • Weer
    • Bewaring
      • Bewaartechniek
      • Bewaarproces
    • Bodemgezondheid
      • Bodemleven
      • Bodemverdichting
      • Ontwatering
      • Organische stof
      • Groenbemester
    • Bemesting
      • Dierlijke mest
      • Meststoffen
    • Mechanisatie
      • Trekkers
      • Grondbewerking
      • Bemesting
      • Zaaien en planten
      • Gewasbescherming
      • Oogst
      • Onkruidbestrijding
    • Economie
      • Markt
      • Afzet
      • Certificering
      • Agribusiness
      • Maatschappij
      • Energie
      • Ondernemen
      • Buitenland
      • Water
    • Beleid
      • Politiek
      • Belangenbehartiging
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top