Krachtige prestaties én brandstof besparen

De uiterst moderne motortechnologie en de aanpassingen aan de elektronische aandrijvinsgcontrole zorgen voor een hoge brandstofefficiëntie. Samen met de grote overbrengingsverhouding van de variabele axiale plunjerpomp en de Hydromotoren van de hydrostatische Linde-aandrijving is het mogelijk om de motor verder te optimaliseren en zeer krachtige prestaties te laten leveren bij lage toerentallen. Verdere brandstofbesparingen zijn mogelijk doordat er keuze is uit drie aandrijfmodi: Economy, Efficiency en Performance. Deze kunnen van tevoren worden ingesteld, zodat de prestaties van het voertuig aansluiten bij de eisen van individuele klanten. De nog fijner afgestelde hydrostaat en de configureerbare rijdynamica worden voor de operator zichtbaar in ongeveer 20 procent minder brandstofverbruik. En dat betaalt zich uit: op basis van 5.000 werkuren conform de VDI-cyclus en een veronderstelde dieselprijs van een euro per liter kunnen de besparingen oplopen tot 4.500 euro.
Transport van brede en pendelende ladingen
Linde heeft een zeer beproefd onderdeel van zijn ontwerp behouden, dat momenteel alleen in deze serie wordt gebruikt: de torsieondersteuning en het bijbehorende torsie/dakrek. Dit rek wordt boven de dakruit gemonteerd en functioneert als beschermtraliewerk. Dankzij de stevige verbinding tussen de mast en de hoofdbescherming worden de torsie/dakrekkrachten die op de mast werken tot 30 procent verlaagd. Dit vergroot de stabiliteit - zeker bij het heffen van brede of schommelende ladingen, of bij goederen met een hoog zwaartepunt - en maakt zodoende een snellere goederenverplaatsing mogelijk. Tegelijkertijd neemt het torsie/dakrek ook de functie van hoofdbescherming over, die meebeweegt als de chauffeur de mast naar voren of naar achteren kantelt. Dit speciale ontwerp vormt de basis voor een hoge restcapaciteit en daarmee voor meer veiligheid, bijvoorbeeld bij het verplaatsen van zware rollen papier, gelamineerd hout of stenenklemmen. Alle 8 ton-voertuigen behouden hun volledige laadcapaciteit tot een hoogte van 6,5 meter.
Verdere maatregelen voor veiligheid en comfort
De diesel- en LPG-vorkheftrucks van het type Linde H50-H80/1100 EVO zijn standaard uitgerust met het Linde Engine Protection System (LEPS) en de Linde Curve Assist. Beide zorgen voor meer operationele veiligheid en vergroten tegelijkertijd ook de beschikbaarheid en de economische efficiëntie van de trucks. De LEPS houdt belangrijke motorparameters in de gaten, zoals het oliepeil, de oliedruk, het koelwaterpeil en de koelwatertemperatuur, en geeft op het display aan wanneer er onderhoud nodig is. Het is ontworpen als waarschuwings- en beschermingssysteem met meerdere fases en zal waar nodig ook zelf overschakelen op de kruipmodus. De Linde Curve Assist verlaagt de rijsnelheid in bochten, afhankelijk van de stuurhoek, en zorgt zo voor meer operationele veiligheid. Linde is wereldwijd de enige fabrikant die deze functie standaard aanbiedt, zonder enige extra kosten.
De werkplek van de chauffeur is zo ontworpen dat de chauffeur een ontspannen zithouding kan aannemen. De cabine is via rubberen-metalen lagers losgekoppeld van de motor en de stuuras. Zo vangt hij een groot aantal trillingen en schokken op en beschermt hij de chauffeur tegen gevaarlijke 'whole-body vibration'. Op die manier levert de losgekoppelde werkplek een grote bijdrage aan het naleven van de EU-richtlijn 2002/44/EG voor de blootstelling aan trillingen. Deze richtlijn verplicht operators om de daadwerkelijke trillingen te meten en analyseren, en om actie te ondernemen als de limieten worden overschreden.
Tekst: Motrac
Beeld: Motrac
