Akkerwijzer.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Teelt

      Subcategorieën

      • Consumptieaardappelen
      • Pootaardappelen
      • Zetmeelaardappelen
      • Suikerbieten
      • Tarwe
      • Gerst
      • Uien
      • Peen
      • Vollegrondsgroente
      • Cichorei
      • Bloembollen
      • Eiwithoudende gewassen
    • Gewasbescherming

      Subcategorieën

      • Onkruiden
      • Schimmels
      • Plaaginsecten
      • Bodemaaltjes
      • Weer
    • Bewaring

      Subcategorieën

      • Bewaartechniek
      • Bewaarproces
    • Bodemgezondheid

      Subcategorieën

      • Bodemleven
      • Bodemverdichting
      • Ontwatering
      • Organische stof
      • Groenbemester
    • Bemesting

      Subcategorieën

      • Dierlijke mest
      • Meststoffen
    • Mechanisatie

      Subcategorieën

      • Trekkers
      • Grondbewerking
      • Bemesting
      • Zaaien en planten
      • Gewasbescherming
      • Oogst
      • Onkruidbestrijding
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt
      • Afzet
      • Certificering
      • Agribusiness
      • Maatschappij
      • Energie
      • Ondernemen
      • Buitenland
      • Water
    • Beleid

      Subcategorieën

      • Politiek
      • Belangenbehartiging
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video's
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsTeeltConsumptieaardappelenFotoserie: Foto's: Boeren op een camouflageboerderij uit WO2

Fotoserie: Boeren op een camouflageboerderij uit WO2

Akkerbouwer Teun Varekamp boert op een historische plek: zijn boerderij en schuren zijn in de oorlog door de Duitsers gebouwd als hangars voor vliegtuigen. Na de oorlog is één hangar omgebouwd tot woning en stal, de rest werd bewaarschuur en machineopslag. Werkelijk alles op het bedrijf van Teun Varekamp ademt oorlogshistorie uit. Het woonhuis van de akkerbouwer in het buitengebied van Schaarsbergen en Deelen, de schuren, maar ook het erf en de oprijlaan; alles is te herleiden naar het doel waarvoor het is gebouwd.Lees meer over het bedrijf van Varekamp in de Vee & Gewas van zaterdag 29 oktober
En diezelfde boerderij in de oorlogsjaren. Duidelijk zichtbaar zijn op het linkergebouw (het latere woonhuis) de geschilderde ramen en de grote hangardeuren.
Eén hangar is na de oorlog omgebouwd tot woonhuis in combinatie met een stal. Hiervoor zijn ramen en deuren in de 68 cm dikke muren gehakt. Aan de voorzijde van de hangar (rechts op de foto) is een stuk aangebouwd, zodat er voldoende ruimte kwam voor het
Het woonhuis van de familie Varekamp, waar in oorlogsjaren het staartstuk van het vliegtuig stond.
Goed zichtbaar is hier hoe dik de muren van de voormalige hangars zijn. In de beginjaren heeft Varekamp één van de schuren gebruikt als bewaarplaats voor zijn aardappelen, maar dat bleek geen succes. „In tijden dat het langer vroor, vroren de aardappelen
In de eerste jaren na de oorlog zijn de hangars omgebouwd tot boerderijen en uitgegeven aan boeren. Deze boerderijen kregen de namen van de vier Heemskinderen (uit een Franse sage): Ritsaert, Writsaert, Adelaert en Reynout. De boerderij van Varekamp heet
Bij dat heugelijke feit kregen de bewoners van de vier boerderijen een blauwe tegel overhandigd: een afbeelding van de vier Heemskinderen, naar wie de boerderijen zijn genoemd. De familie Varekamp heeft deze tegels overigens pas sinds enkele jaren in bezi
Het erf en de oprijlaan zijn ook origineel. De brede weg, van oorsprong een taxibaan voor de vliegtuigen, had aanvankelijk een breedte van 12 meter. Deze is na de oorlog versmald tot de huidige breedte. De stenen zijn gebruikt voor de bouw van een boerder
Bij deze hangar zijn de brede hangardeuren verwijderd omdat ze niet meer bruikbaar waren. De ingang is versmald met houten planken.
Deze schuur heeft nog de oorspronkelijke zware harmonicadeuren met de geschilderde ramen die zijn voorzien van gordijntjes en roodwitte luiken.
Let wel; alles is er op geschilderd, want de geallieerden moesten denken dat het hier om boerderijen ging en niet om een Duits vliegveld met hangars.
Overal vind je sporen van het Duitse verleden. In één van de hangars staan op de deuren nog de functies van degenen die werkten in de ruimtes er achter, zoals deze met de tekst Obr. Werkmeister. Op een tegenoverliggende deur staat Triebwerkschlosser.
In de tweede schuur staat nog met grote rode letters op een wit vlak de tekst Rauchen verboten. De zolder is half over de letters heen gebouwd. Varekamp vermoedt dat de Duiters deze zolder er later in hebben aangebracht, om de ruimte kleiner te maken en d
In 1941 werd door de Luftwaffe een 13 kilometer lange spoorlijn aangelegd van station Wolfheze naar de Fliegerhorst Deelen. De spoorlijn was met name bedoeld voor het transport van bouwmaterialen voor het vliegveld en voor het vervoer van benzine en munit
Teun Varekamp opent de oorspronkelijke hoge harmonicadeuren, waarop ramen, compleet met gordijntjes en roodwitte luiken aan weerszijden zijn geschilderd.
En diezelfde boerderij in de oorlogsjaren. Duidelijk zichtbaar zijn op het linkergebouw (het latere woonhuis) de geschilderde ramen en de grote hangardeuren.
En diezelfde boerderij in de oorlogsjaren. Duidelijk zichtbaar zijn op het linkergebouw (het latere woonhuis) de geschilderde ramen en de grote hangardeuren.
Eén hangar is na de oorlog omgebouwd tot woonhuis in combinatie met een stal. Hiervoor zijn ramen en deuren in de 68 cm dikke muren gehakt. Aan de voorzijde van de hangar (rechts op de foto) is een stuk aangebouwd, zodat er voldoende ruimte kwam voor het
Eén hangar is na de oorlog omgebouwd tot woonhuis in combinatie met een stal. Hiervoor zijn ramen en deuren in de 68 cm dikke muren gehakt. Aan de voorzijde van de hangar (rechts op de foto) is een stuk aangebouwd, zodat er voldoende ruimte kwam voor het stallen van vee. Het deel waar destijds de staart van het vliegtuig stond (links op de foto), is het woongedeelte. De veehouderijtak is ongeveer negen jaar geleden afgestoten.
Het woonhuis van de familie Varekamp, waar in oorlogsjaren het staartstuk van het vliegtuig stond.
Het woonhuis van de familie Varekamp, waar in oorlogsjaren het staartstuk van het vliegtuig stond.
Goed zichtbaar is hier hoe dik de muren van de voormalige hangars zijn. In de beginjaren heeft Varekamp één van de schuren gebruikt als bewaarplaats voor zijn aardappelen, maar dat bleek geen succes. „In tijden dat het langer vroor, vroren de aardappelen
Goed zichtbaar is hier hoe dik de muren van de voormalige hangars zijn. In de beginjaren heeft Varekamp één van de schuren gebruikt als bewaarplaats voor zijn aardappelen, maar dat bleek geen succes. „In tijden dat het langer vroor, vroren de aardappelen aan de muren vast. Als het buiten eenmaal koud is, blijven deze muren ook heel lang koud.”
In de eerste jaren na de oorlog zijn de hangars omgebouwd tot boerderijen en uitgegeven aan boeren. Deze boerderijen kregen de namen van de vier Heemskinderen (uit een Franse sage): Ritsaert, Writsaert, Adelaert en Reynout. De boerderij van Varekamp heet
In de eerste jaren na de oorlog zijn de hangars omgebouwd tot boerderijen en uitgegeven aan boeren. Deze boerderijen kregen de namen van de vier Heemskinderen (uit een Franse sage): Ritsaert, Writsaert, Adelaert en Reynout. De boerderij van Varekamp heet Reynouthoeve. Bij de verbouwing van de boerderij van Varekamp is de eerste symbolische steen gelegd door Emma Staf, dochter van de toenmalige minister van oorlog.
Bij dat heugelijke feit kregen de bewoners van de vier boerderijen een blauwe tegel overhandigd: een afbeelding van de vier Heemskinderen, naar wie de boerderijen zijn genoemd. De familie Varekamp heeft deze tegels overigens pas sinds enkele jaren in bezi
Bij dat heugelijke feit kregen de bewoners van de vier boerderijen een blauwe tegel overhandigd: een afbeelding van de vier Heemskinderen, naar wie de boerderijen zijn genoemd. De familie Varekamp heeft deze tegels overigens pas sinds enkele jaren in bezit. Omdat Emma Staf de tegel zo mooi vond, had zij deze meegenomen naar huis. De tegel is nu ingemetseld in de buitenmuur van het woonhuis.
Het erf en de oprijlaan zijn ook origineel. De brede weg, van oorsprong een taxibaan voor de vliegtuigen, had aanvankelijk een breedte van 12 meter. Deze is na de oorlog versmald tot de huidige breedte. De stenen zijn gebruikt voor de bouw van een boerder
Het erf en de oprijlaan zijn ook origineel. De brede weg, van oorsprong een taxibaan voor de vliegtuigen, had aanvankelijk een breedte van 12 meter. Deze is na de oorlog versmald tot de huidige breedte. De stenen zijn gebruikt voor de bouw van een boerderij in de omgeving.
Bij deze hangar zijn de brede hangardeuren verwijderd omdat ze niet meer bruikbaar waren. De ingang is versmald met houten planken.
Bij deze hangar zijn de brede hangardeuren verwijderd omdat ze niet meer bruikbaar waren. De ingang is versmald met houten planken.
Deze schuur heeft nog de oorspronkelijke zware harmonicadeuren met de geschilderde ramen die zijn voorzien van gordijntjes en roodwitte luiken.
Deze schuur heeft nog de oorspronkelijke zware harmonicadeuren met de geschilderde ramen die zijn voorzien van gordijntjes en roodwitte luiken.
Let wel; alles is er op geschilderd, want de geallieerden moesten denken dat het hier om boerderijen ging en niet om een Duits vliegveld met hangars.
Let wel; alles is er op geschilderd, want de geallieerden moesten denken dat het hier om boerderijen ging en niet om een Duits vliegveld met hangars.
Overal vind je sporen van het Duitse verleden. In één van de hangars staan op de deuren nog de functies van degenen die werkten in de ruimtes er achter, zoals deze met de tekst Obr. Werkmeister. Op een tegenoverliggende deur staat Triebwerkschlosser.
Overal vind je sporen van het Duitse verleden. In één van de hangars staan op de deuren nog de functies van degenen die werkten in de ruimtes er achter, zoals deze met de tekst Obr. Werkmeister. Op een tegenoverliggende deur staat Triebwerkschlosser.
In de tweede schuur staat nog met grote rode letters op een wit vlak de tekst Rauchen verboten. De zolder is half over de letters heen gebouwd. Varekamp vermoedt dat de Duiters deze zolder er later in hebben aangebracht, om de ruimte kleiner te maken en d
In de tweede schuur staat nog met grote rode letters op een wit vlak de tekst Rauchen verboten. De zolder is half over de letters heen gebouwd. Varekamp vermoedt dat de Duiters deze zolder er later in hebben aangebracht, om de ruimte kleiner te maken en daarmee eenvoudiger warm te houden.
In 1941 werd door de Luftwaffe een 13 kilometer lange spoorlijn aangelegd van station Wolfheze naar de Fliegerhorst Deelen. De spoorlijn was met name bedoeld voor het transport van bouwmaterialen voor het vliegveld en voor het vervoer van benzine en munit
In 1941 werd door de Luftwaffe een 13 kilometer lange spoorlijn aangelegd van station Wolfheze naar de Fliegerhorst Deelen. De spoorlijn was met name bedoeld voor het transport van bouwmaterialen voor het vliegveld en voor het vervoer van benzine en munitie. Bij Varekamp op het erf staat een locomotief uit 1937. „Deze is hier na de oorlog tijdelijk gestald”, zegt Varekamp lachend. „Maar hij staat er nog steeds.”
Teun Varekamp opent de oorspronkelijke hoge harmonicadeuren, waarop ramen, compleet met gordijntjes en roodwitte luiken aan weerszijden zijn geschilderd.
Teun Varekamp opent de oorspronkelijke hoge harmonicadeuren, waarop ramen, compleet met gordijntjes en roodwitte luiken aan weerszijden zijn geschilderd.
Foto van Fenneke Wiepkema
Tekst: Fenneke Wiepkema

Journalist, opgegroeid op een akkerbouwbedrijf. Schreef al voor verschillende landbouwuitgevers over het vakgebied akkerbouw en doet dit sinds 2012 als chef-redacteur akkerbouw bij Agrio. Schrijft en coördineert voor Akkerwijzer.nl, het vakblad Akkerwijzer en de regionale titels van Agrio.

Beeld: Reinout Burgers

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Akkerwijzer is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste akkerbouwnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Akkerwijzer.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Teelt
  • Consumptieaardappelen
  • Pootaardappelen
  • Zetmeelaardappelen
  • Suikerbieten
  • Tarwe
  • Gerst
  • Uien
  • Peen
  • Vollegrondsgroente
  • Cichorei
  • Bloembollen
  • Eiwithoudende gewassen
Gewasbescherming
  • Onkruiden
  • Schimmels
  • Plaaginsecten
  • Bodemaaltjes
  • Weer
Bewaring
  • Bewaartechniek
  • Bewaarproces
Bodemgezondheid
  • Bodemleven
  • Bodemverdichting
  • Ontwatering
  • Organische stof
  • Groenbemester
Bemesting
  • Dierlijke mest
  • Meststoffen
Mechanisatie
  • Trekkers
  • Grondbewerking
  • Bemesting
  • Zaaien en planten
  • Gewasbescherming
  • Oogst
  • Onkruidbestrijding
Economie
  • Markt
  • Afzet
  • Certificering
  • Agribusiness
  • Maatschappij
  • Energie
  • Ondernemen
  • Buitenland
  • Water
Beleid
  • Politiek
  • Belangenbehartiging
Akkerwijzer.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Teelt
      • Consumptieaardappelen
      • Pootaardappelen
      • Zetmeelaardappelen
      • Suikerbieten
      • Tarwe
      • Gerst
      • Uien
      • Peen
      • Vollegrondsgroente
      • Cichorei
      • Bloembollen
      • Eiwithoudende gewassen
    • Gewasbescherming
      • Onkruiden
      • Schimmels
      • Plaaginsecten
      • Bodemaaltjes
      • Weer
    • Bewaring
      • Bewaartechniek
      • Bewaarproces
    • Bodemgezondheid
      • Bodemleven
      • Bodemverdichting
      • Ontwatering
      • Organische stof
      • Groenbemester
    • Bemesting
      • Dierlijke mest
      • Meststoffen
    • Mechanisatie
      • Trekkers
      • Grondbewerking
      • Bemesting
      • Zaaien en planten
      • Gewasbescherming
      • Oogst
      • Onkruidbestrijding
    • Economie
      • Markt
      • Afzet
      • Certificering
      • Agribusiness
      • Maatschappij
      • Energie
      • Ondernemen
      • Buitenland
      • Water
    • Beleid
      • Politiek
      • Belangenbehartiging
  • Marktcijfers
  • Video's
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top