Suiker Unie gaat voor goud in duurzaamheid
Mark Swinnen van Coca-Cola bevestigt dat het duurzaamheidsniveau van Suiker Unie het hoogste is van alle toeleverende bedrijven. Op een dia laat hij zien dat Suiker Unie voor 87 procent voldoet aan de hoogste duurzaamheidsstandaard. Het volgende bedrijf presteert 80 procent langs deze meetlat. Bij de beoordeling van leveranciers gebruikt Coca-Cola de Sustainable Agriculture Guiding Principles (SAGP). Daarin komen veel vragen over de herkomst van grondstoffen samen, waaronder milieu en arbeidsrecht.
Volgens Huysmans bleek dat de Nederlandse telers nu al voldoen aan het zilver-niveau voor duurzaamheid. Het is een kleine stap om allemaal op goud uit te komen. Daarmee kan Suiker Unie beter binnen komen bij de grote afnemers die steeds scherpere eisen gaan stellen aan duurzaamheid.
5 Procent
Op dit moment is Coca-Cola goed voor 5 procent van de suikerverkoop van Suiker Unie. Er bestaat een intensief contact tussen Huysmans en Swinnen. Daarin draait het om de kwaliteit. Een meerprijs levert het niet op, blijkt na vragen van de Cosun-jongeren op de Cosun Jongerendag 2016. Toch is de duurzame relatie van belang voor de afzet van de suiker. Die vraagt echter ook continu verbetering van de prestaties van telers en industrie.
Nu belevert Cosun twee grote fabrieken van Coca-Cola in Europa, die in Dongen (Nl) en Antwerpen (B). Swinnen zegt dat er een derde fabriek bij komt: die in Gent (B). De fabrieken die nu beleverd worden behoren tot de grotere vestigingen van de 17 die in West-Europa staan.
Vragenlijsten
Huysmans zegt dat deelname van alle telers aan Unitip voorkomt dat iedere teler een eigen lijst van 112 vragen over duurzaamheid moet invullen. Het is efficiënter om dit samen zo te regelen.
De hoge duurzaamheidsstandaard van Suiker Unie leverde in 2014 de award op voor de duurzaamste leverancier van Coca-Cola. De frisdrankbottelaar hanteert in de beoordeling vijf deelscores voor kwaliteit, service, waarde, duurzaamheid en innovatie. Op de Cosun Jongerendag van afgelopen dinsdag maakte Swinnen bekend dat ook de award voor 2015 voor Suiker Unie is.
Volgens de Coca-Cola-man krijgt iedere onderneming van Coca-Cola steeds te maken met nieuwe visies op verantwoorde inkoop vanuit Atlanta, de hoofdzetel van de multinational.
Blijft suiker?
Dagvoorzitter Manuel Venderbos van de Cosun Jongerendag vraagt zich af of suiker belangrijk blijft voor Coca-Cola. Dat bevestigt Swinnen: „Regular, cola met gewone suiker, is voor ons nog steeds het grootste volume. Alles is een kwestie van smaak. De consument mag bij ons zelf blijven kiezen of het regular, light of wat anders wordt.” In Europa gebruikt Coca-Cola bietsuiker voor de producten.
Binnen de toetsing van duurzaamheid past SAI goed voor Suiker Unie. Volgens algemeen directeur Albert Markusse van Suiker Unie past dat bij de internationale afzet. Veldleeuwerik is op die markt minder herkenbaar. „Die wereldmarkt wordt voor ons steeds bepalender.” Markusse stelt dat Suiker Unie zo breed mogelijk naar duurzaamheid kijkt. „Het gaat om teelt, verwerking, vervoer, energie en goed met onze buren omgaan.
De vraag komt uit de zaal hoe dan om te gaan met krappere eisen aan bemesting, terwijl de bodem vraagt om aanvulling met fosfaat en andere elementen. Markusse stelt dat uitputten van de grond niet duurzaam is en dat de circulaire economie onder de aandacht van politiek en maatschappij moet worden gebracht. „Fosfaat met schuimaarde terugbrengen is al een probleem. Er is nog heel wat te doen in de lobby naar de politiek.”
Tekst: Jorg Tönjes
Beeld: Jorg Tönjes