'AH zoekt leveranciers die zelf met initiatief komen'

Volgens Mol is het vertrouwen van de consument afgenomen. De consument vraagt zich af of het wel klopt wat er op de verpakking staat en of er niet mee is gerotzooid. „Daarom hebben we een in de keten gedeelde visie nodig. We moeten allemaal weten waar we ongeveer naartoe willen. Dat vereist transparantie.”
Belangengroeperingen eisen steeds meer hun positie op, zegt Mol. „Er is een gevaar dat we meer met die groeperingen gaan praten dan met onze leveranciers.” Bij het inkopen van producten let AholdDelhaize op certificering. Alles moet volgens Mol traceerbaar zijn, al hoeft dat niet per boer, maar wel per gebied of producent. Ondertussen monitoren de inkopers continu de verbeteringen.
Delen kennis en kostprijs
Als boeren al hun handelingen bekend maken aan de inkopers van AH is er volgens een jonge boer in de zaal een risico dat inkopers te veel weten en de prijs gaan drukken. Mol ziet dat risico minder. Hij stelt dat de boeren vooral moeten tonen wat ze beter doen, waar ze zich mee onderscheiden. Ze kunnen op basis van betere prestaties onderhandelen over een faire prijs.

Tekst: Jorg Tönjes
Beeld: Jorg Tönjes