Exporteur Van Meir Potatoes & Onions praat uientelers bij

Eigen visie
Van Meir, sorteerder en verpakker van uien en aardappelen, bestaat nu tien jaar maar heeft zich in razendsnel tempo ontwikkeld tot een vernieuwer in de branche. Het bedrijf telt intussen 25 vaste medewerkers en 10 oproepkrachten. Op jaarbasis worden 50.000 ton uien omgezet.
Het bedrijf greep de bijeenkomst ook aan om de visie te presenteren. Belangrijk in het programma vindt Leon de rassenproeven, die elk jaar bij het bedrijf in Steenbergen en in Wallonië worden uitgezet. “De velden in Wallonië leggen we aan omdat we daar ook een aantal grote telers hebben zitten.”
Kijkend naar nieuwe rassen is opbrengst natuurlijk een belangrijk criterium. “Maar wij willen ook rassen die we de hele wereld over kunnen sturen. En we moeten ze goed in de zakjes kunnen krijgen”, vertelt Leon. Hij wil wel overtuigd zijn van een ras. “We adviseren het pas als we er 100 procent achter staan.”
Export
De telers kunnen in het nieuwe seizoen hun voordeel doen met de informatie die maandag werd aangereikt. Leon van Meir vertelt dat uien momenteel al worden geplant, terwijl de zaaiuien over een maand de grond in gaan. “Wij doen rechtstreeks zaken met de telers. Dat bevordert de communicatie over raskeuzes, bewaring, kwaliteit en bespoedigt de afwerking van geleverde uien.” Dit is volgens de directeur ook de kracht van zijn bedrijf, net als het directe contact met telers. “En dat wordt door de telers gewaardeerd.”
Van alle uien gaat 90% de grens over. Rusland zit nog steeds op slot en de uitvoer naar Brazilië gaat ook stroef. Omdat een aantal Oost-Europese landen in 2016 prima oogsten hadden, is er een ruim aanbod op de wereldmarkt. “De prijs is laag, maar dankzij de uitstekende kwaliteit kunnen wij onze uien toch afzetten.”
Studiereis
Van de studiereis, waaraan 27 uientelers uit alle windstreken van ons land en enkele uit België deelnamen, verzorgde Marjan Visser (verkoop Benelux) een interessante beeldpresentatie. De reisgenoten hadden zowel het noorder- als zuidereiland aangedaan. “Het was een interessant programma. Je steekt altijd iets op, en ook van elkaar. Zeker omdat je 14 dagen samen optrekt”, blikt directeur Leon van Meir terug.
De telers hadden de reis als erg plezierig ervaren, en heeft veel nieuwe onderlinge contacten voortgebracht. “Omdat ze onbekend waren voor elkaar, maakten de mensen snel contact en dan krijg je ook hun levensverhaal te horen”, vertelt Leon.
Leon van Meir benutte de bijeenkomst ook om de fonkelnieuwe huisstijl en de nieuwe website (www.vanmeir.nl) te presenteren aan de telers.
Tekst: Henny Lenkens
Beeld: Fotoarchief Akkerwijzer