Colruyt investeert in producent van vleesvervangers

‘Plantenvlees’
"Plantenvlees", zo noemt CEO en medeoprichter Frank Giezen het. "Het is op basis van soja en plantaardige proteïnen, maar met de textuur en beet van vlees." Ojah mikt, naast vegetariërs, op 'flexitariërs'. "Consumenten die bewust minder vlees eten. Dat is een heel grote groep", aldus Giezen. "Voor die groep moet de kwaliteit zo goed zijn dat ze niet het gevoel hebben dat ze iets missen."
Omzetgroei 500%
Korys neemt een meerderheidsbelang in Ojah. Ook het management blijft in het kapitaal. De duurzaamheid die bij Korys centraal staat, sluit goed aan bij het duurzame karakter van Ojah. "Korys is ook familiekapitaal. Dat geeft comfort", aldus CEO Frank Giezen. Een overnamebedrag is niet bekendgemaakt. Ojah, dat sinds 2011 in productie is, was vorig jaar goed voor een omzet van vier miljoen euro. "We mikken de komende vijf jaar op een vervijfvoudiging". De producten van Ojah worden in Nederland op de markt gebracht onder het merk 'Beeter' en internationaal als 'Plenti'.
Ook vegetarisch
Eind vorige maand opende supermarktketen Colruyt nog een nieuwe vleesverwerkende site in Halle. De nieuwe afdeling, goed voor een investering van meer dan 85 miljoen euro, moet voornamelijk charcuterie en traiteurgerechten produceren, versnijden en verpakken. Daarnaast is er ook plaats voor vegetarische producten en op termijn ook voor producten op basis van (plantaardige) vleesvervangers.
Tekst: Henny Lenkens
Beeld: Colruyt