Samenwerking voor promotie vlas op Chinese thuismarkt

Tijdens de laatste editie van Intertextile Shanghai, een grote textielbeurs in China, heeft de Europese vlaswereld zich gepresenteerd in een bijeenkomst voor bedrijfsleven en pers. De focus lag op het versterken van de relaties met de Chinese textielindustrie met een duidelijk doel: een betere positionering van linnen op de Chinese thuismarkt met gebruikmaking van het label European Flax. Daar is uitgekomen dat China meer reclame gaat maken voor linnen in China zelf, zegt secretaris David Kasse van de brancheorganisatie Vlas en Hennep.nl.
European Flax
Het label European Flax is enkele jaren geleden in het leven geroepen om de herkenbaarheid en de traceerbaarheid van Europese vlasvezels te vergroten. Tijdens een eerder internationaal congress werd al duidelijk dat de kwaliteit van vlas uit West-Europa, zichtbaar gemaakt met het logo European Flax, in Azië zeer hoog staat aangeschreven.
China is een grote importeur van West-Europees vlas, maar de Chinese linnenbranche zet het vervolgens als linnen af naar landen op de Aziatische markt. De Chinese thuismarkt als afzetmarkt voor linnen is nog niet ontwikkeld, aldus Kasse. ‘Daar ligt nog een geweldig potentieel.’
Geen voorraden
De productie van lange vlasvezels is in de afgelopen jaren 10 procent gestegen. Tegelijkertijd nam ook de afzet met 10 procent toe. Van het opbouwen van voorraden is dan ook geen sprake, zegt Kasse. ‘De vlassector kent nu enkele goede jaren. Als we dat willen vasthouden, is het aanboren van nieuwe afzetmarkten van groot belang.’
Ongeveer 80 procent van het wereldwijde verbruik aan lange vlasvezels voor textiel is afkomstig uit Frankrijk, België en Nederland. Het gaat op een hoeveelheid van 130.000 tot 140.000 ton op jaarbasis. Van die 80 procent neemt Frankrijk ongeveer driekwart voor zijn rekening.

