Boer Bewust spreidt vleugels uit naar het zuiden

Met deze lokale ondernemers is het makkelijker om de Zeeuwse consument te bereiken, zegt Blitterswijk. ‘Zij zijn onze ambassadeurs in Zeeland. Deze mensen zijn het aanspreekpunt voor de regio.’ De belangstelling tijdens de open dag is groot: de hele dag door zijn de mannen in de stand in gesprek met Zeeuwse akkerbouwers.
Verkeerd beeld bij consument
Boer Bewust is in Flevoland opgezet om de consument weer dichter bij de boer te brengen, het wil het echte verhaal vertellen over de gangbare land- en tuinbouwsector. ‘Het beeld dat consumenten hebben van boeren is niet altijd even positief. En dat is vaak onterecht: akkerbouwers weken op een heel vooruitstrevende en duurzame manier aan gezonde voeding voor iedereen.’
In Flevoland staan inmiddels meer dan driehonderd grote borden op percelen langs doorgaande routes. Deze moeten de consument verleiden om naar de site te gaan om daar meer over de landbouw te lezen. In maart dit jaar heeft Boer Bewust een eigen nummerplaathouder geïntroduceerd. Dit initiatief bleek al snel een schot in de roos bij boeren. ‘We hadden 2.500 laten maken, deze zijn nu zo goed als allemaal verkocht.’ En ook op internet is de campagne een groot succes: op Facebook heeft Boer Bewust meer dan 3.600 volgers. 'Facebook is een heel goed middel om de onwetende consument te bereiken.'