Billboards, brunch en debat om consument bij akkerbouw te betrekken
Morgen is de aftrap van de publiekscampagne met een boerenbrunch op een akkerbouwbedrijf en het plaatsen van dertig grote billboards langs drukke routes. Op de borden staan trotse akkerbouwers die ook nog eens de hoofdrol spelen in de campagnevideo. Daarnaast gaan deze en vele andere akkerbouwers via social media met de consument in gesprek via #jouwvoedingsbodem.
Dialoog
Die dialoog is belangrijk, meent voorzitter Dirk de Lugt van de BO Akkerbouw. ‘Het maatschappelijk debat over voedsel en landbouw is explosief gestegen. De akkerbouw is in die discussie nog vrij onzichtbaar gebleven. Door de dialoog aan te gaan met de consument hopen we meer begrip te creëren voor hoe wij ons werk doen.’
Maar het kan niet alleen bij praten blijven, vindt de BO Akkerbouw. ‘Laten zien wat je doet gaat pas echt werken als je laat zien dat je een plan hebt.’ Er is daarom voor gekozen om morgen tijdens de boerenbrunch ook het Actieplan Plantgezondheid voor een breder voetlicht te brengen. In dit plan draait het om een duurzame en weerbare akkerbouw die werkt aan een gezonde bodem, weerbare planten en economisch rendabele teelten. ‘De akkerbouw heeft al heel grote stappen gezet op het gebied van duurzaamheid, daarmee zijn we al toonaangevend, maar we willen nog meer volgende stappen zetten.’
Dilemma's
Volgens De Lugt is een dergelijke promotiecampagne hard nodig. ‘Steeds minder mensen weten hoe hun voedsel wordt geproduceerd en welke afwegingen en dilemma’s boeren daar dagelijks bij hebben. Dat willen we veranderen.’
Mensen verbinden, dat is wat de organisatie met de campagne hoopt te bereiken. ‘Een verbinding tussen stedelingen en akkerbouwers.’ In die verbinding kunnen telers uitleggen wat ze op hun bedrijven doen om gezond voedsel bij de burger op tafel te krijgen.