Column: Verkiezingen: showman of degelijk programma?
Als ik naar de verkiezingsdebatten kijk, lijkt het wel of de meeste journalisten en partijbesturen denken dat een showman of showvrouw voor betere resultaten zorgt. Dat zie ik anders. Wat hebben de partijen in huis aan wat stillere, vasthoudende en vooral serieuze woordvoeders op belangrijke thema’s, zoals landbouw en zorg? Waar willen we staan over pakweg 8 jaar met de zorg, de omgangsnormen, voedselproductie, pensioenen, onderwijs, de inrichting van ons land en andere belangrijke onderwerpen? De volksvertegenwoordigers die daarover echt iets weten, zijn voor mij belangrijker dan de kletsmajoors en rondstrooiers van oneliners, proefballonnetjes of loze beloftes.
De showman komen we in een andere vorm ook tegen in de landbouw: de advertentie voor producten. Ik kijk tijdens de lunch wel eens naar advertenties gericht aan bietentelers, vooral om onjuistheden te ontdekken zodat we weten welke misverstanden we tegen kunnen komen. Ze zijn minder schreeuwerig en verkondigen minder onjuistheden dan de showman in de politiek. Gelukkig worden de meeste beslissingen in de landbouw genomen op basis van betere informatie. De rol van advertenties of andere acties om belangrijke beslissingen, zoals rassenkeuze bij suikerbieten, te beïnvloeden is gering. Maar het is net als op 12 september wel opletten om de showman niet te verwisselen met iemand die echt iets weet.
Tekst: Frans Tijink