Column: Doré verkopen met Facebook

Het valt erg op dat er grote verschillen zijn op zeer korte afstand. In het zuiden van de Noordoostpolder valt namelijk vaak 30 mm, wanneer wij zelf ‘maar’ 10 mm krijgen. Dit stukje is hemelsbreed rond de 15 kilometer. Met dit soort onvoorspelbare buien is het bijna gokken wanneer de haspel aan moet en of die uit kan. Om dit verschil te kunnen bekijken, beregenen we een perceel niet.
Tot nu toe hebben we gelukkig nog geen phytophthora kunnen vinden in onze percelen. Er worden op dit moment al wel (biologische) aardappelen in Noordoostpolder gerooid, omdat hier al phytophthora in zat.
Ondertussen hebben we voor de huisverkoop ook weer nieuwe aardappelen. Hiervoor telen we het ras Doré. Echter, voor de consument waren we lastig bereikbaar omdat onze weg er uit lag. Gelukkig wisten de groenteboeren ons wel te bereiken, omdat we ze dit telefonisch hadden verteld.
Ook blijkt Facebook een leuk doorgeef luik te zijn. Bij de eerste oogst van de Doré is dit bericht namelijk online gegaan en de volgende dag hebben we hier direct reactie op gezien. Er waren namelijk extra klanten gekomen, omdat zij het op Facebook hadden gelezen! Een mooie manier, waar wat mij betreft de nadruk meer op komt in de toekomst.
Zo zullen we dit jaar ook weer een originele prijsvraag verzinnen, na een geslaagde suikerbietenhoop prijsvraag.
Arjan Douma
Tekst: Arjan Douma