Column: Vliegtuigspuiten

Al die regen maakt het niet makkelijker de akkers te betreden met zware machines. Op het punt dat we klaar waren met de gewasbescherming, zo’n 12.000 ha verder, werd het tijd om sommige gewassen te spuiten. Echter de draagbaarheid van de akkers vormde een probleem: de spuitmachine kon het waarschijnlijk wel redden, maar de sporen die we zouden maken in het perceel zouden niet wenselijk zijn. Deze komen we natuurlijk tegen in de oogsttijd, wat betekent dat we met al de oogstmachines die sporen zouden moeten trotseren.
De oplossing luidde: ‘we kunnen beter een spray plane (spuitvliegtuig) over laten komen, dat is sneller en we creëren zo geen sporen in de akkers.’ Zo gezegd zo gedaan; drie dagen later stond er een vliegtuig geparkeerd hier op de farm.
We hebben de fungicides Quilt en Proline toegevoegd aan het koolzaad, de tarwe en de erwten. De capaciteit van een spray plane is 52 ha per tank. De tijd van opstijgen tot landen duurt 15 tot 30 minuten, afhankelijk van de afstand van de percelen. De piloot volgt coördinaten en vliegt in een bepaald patroon over de akkers om alles optimaal te besproeien. Voor mij ongelooflijk, maar de bedekking op het gewas was gelijk aan die van een normale spuitmachine. Een agronomist liet ons zijn testresultaten zijn.
De nieuwe John Deere S670 combines zijn begin deze week afgeleverd op de farm, dus we kijken allemaal uit naar de start van de oogst! Hierover meer in mijn volgende blog…
Tekst: Stef Sijben