Column: Komkommertijd?

Volgens een Engels marketingbureau kijken we gemiddeld 211 keer per dag op de smartphone. Diverse Nederlandse websites hebben in de vakantieperiode meer bezoekers uit favoriete vakantielanden zoals Frankrijk, Spanje, Italië en Duitsland. Zou er juist behoefte en tijd zijn voor meer nieuws in de zomermaanden?
De bladschimmels zijn dit jaar later in de suikerbieten. Alert blijven is nodig om de bieten gezond aan de groei te houden. Dat geldt ook voor het verwijderen van schieters om een toekomstig onkruidprobleem voor te zijn. Attent en op het juiste moment handelen, maakt een wereld van verschil.
Een dag of avond waarop het ‘warm water’ regent, is uitstekend te gebruiken om de variabele kosten van de bietenteelt te analysen en te zoeken naar vele kleintjes die samen de nodige euro’s kunnen opleveren. Denk daarbij ook aan gemaakte kosten die (achteraf) niet echt nodig waren. Dat levert vast frisse ideeën op voor een volgend teeltjaar.
Ik eet liever af en toe wat plakjes komkommer dan een hele in één keer. Misschien beter dat de komkommertijd stopt en we het nuttige van deze periode structureel in plakjes inbouwen in het gehele jaar om met energie en frisse ideeën gericht aandacht te geven aan wat echt belangrijk is, ook voor de lange termijn. Laat u daarbij niet afleiden door allerlei telefoontjes, mailtjes en berichtjes tussendoor.
Frans Tijink, directeur IRS
Tekst: Frans Tijink