Column: Studiereis met “UI”tmuntend naar Spanje

De groep draait nu twee jaar en doel is om binnen vijf jaar elk seizoen een nieuw thema onder de aandacht te brengen, zoals verbetering bodemgesteldheid, bemesting en rassenkeuze en afzetstrategie.
Ik vind het belangrijk en nuttig om je altijd de vraag te stellen waarom je bepaalde keuzes maakt in de teelt en met name in de voorbereiding ervan. In discussie met collega’s en specialisten van de bovengenoemde bedrijven word je geprikkeld om beslissingen en keuzes voor en tijdens de teelt goed te onderbouwen.
Na vorig jaar Engeland te hebben aangedaan zijn we dit jaar afgereisd naar het zonovergoten Spanje. Net als bij de vorige reis naar Engeland is ook daar het kwaliteitsbewustzijn enorm, op percelen met veel stenen worden er tientallen hectares gewoon met de hand geoogst.
De Spaanse markt vraagt veelal zeer grove uien en worden er niet meer dan twee eenheden per hectare gezaaid. Bij een temperatuur van 35 graden werkten mannen uit India en Pakistan acht uur lang in de volle zon om met een sikkel het loof van de ui te snijden en deze op zwaden te leggen. Vervolgens komt er een ploeg die met manden de uien opraapten en daarmee de bigbags vulden.
Wij boeren zijn direct gaan rekenen wat deze toch wel ouderwetse methode van oogsten meer kost dan machinaal en in overleg met de betreffende teler was dit nog cent per kilo duurder maar wel verzekerd van superkwaliteit. Een bewuste keuze om uiteindelijk de consument tevreden te houden, temeer omdat een beetje Spaanse uienteler zelf distributeur, verwerker en verpakker is. Je naam en logo verbonden aan de uien die je verkoopt, stimuleert je enorm om altijd super kwaliteit te leveren, wellicht ook een idee voor uientelend Nederland?
Theo Vos
Tekst: Theo Vos