Column: Polarisatie

Hoewel ik de intentie waardeer en een juiste communicatie richting naar de burger onderschrijf, heb ik toch enigszins een krampachtig gevoel bij deze actie. Ik denk namelijk dat er niet één boer is die niet bewust is van zijn handelen. Net zoals volgens mij de meeste consumenten ook bewust kopen. Wel is het natuurlijk zo dat het bewustzijn moet worden gevoed, door de verhalen eromheen. Hoeveel belang hecht je aan deze verhalen als consument? In welk verhaal wil je geloven? En ja, welk verhaal is nu het ware? Ikzelf weet het al niet, dus laat staan de consument.
En in dat laatste vind ik deze actie ook niet onderscheidend met alle andere marketingacties, waarin wij van WC-eend verkondigen dat ons product het ware is. Want als ik de berichten op Facebook voorbij zie komen, lijkt ook dit verhaal gekleurd. Ik kan me namelijk niet aan de indruk onttrekken dat de zwart-wit bril weer is opgezet, waarbij het gelijk van de gangbare landbouw aangetoond moet worden tegenover de biologische productiewijze.
Op zich een goed recht, maar de insteek bevalt me allerminst. Daarnaast begeef je jezelf op glad ijs, want wat wordt er nu precies verstaan onder DE gangbare bewuste landbouw. Een breed begrip. Net zoals DE biologische landbouw een breed begrip is. Ik kan mij zo voorstellen dat biologische boeren ook bewust telen, bewust eten en bewust leven. Net zoals die gangbare boer, die maximaal spuit en er een intensief bouwplan op nahoudt om rond te kunnen komen.
Wat ik er eigenlijk maar mee aan wil geven, DE gangbare sector bestaat volgens mij niet. Albert Heijn en Jumbo laten dit met hun pact ook zien. Groenten en fruit met bovenwettelijke eisen. Is dit straks gangbaar? Voor hen wel, maar voor de bewuste boer?
Kortom, zou het niet eens goed zijn dat om de toenemende polarisatie tussen sectoren onderling, tussen bio en gangbaar eens een halt toe te roepen en in plaats daarvan gezamenlijk de problemen aan te pakken die er liggen. Mijn eerste idee zou zijn om "Boer Bewust" open te stellen voor alle landbouwers. Net zoals bij boerburgertweet. Of je nu bioboer bent, milieukeurboer, kringloopwijzerboer, bewuste boer. Vertel met je ziel en zaligheid over het boerenbestaan, je eigen bedrijf, waarom je bepaalde keuzes maakt.
Boer zoekt vrouw is geen succes, omdat het ware verhaal over de productiewijze wordt verteld, maar omdat het een mooi persoonlijk verhaal is. Tenminste zo ervaar ik het. Verhalen die volgens mij bij ieder bedrijf zijn op te tekenen. Net zo verschillend als de grote verscheidenheid in consumenten en burgers. Hopelijk dat dan die paar politici die er nog op landbouw zitten ook de geest krijgen en dergelijke acties uit hun hoofd laten.
Hans Akkermans
Tekst: Hans Akkermans