Unitip: de strijd om de laatste bietentelers

De eerste stap om de laatste groep telers over te halen om alsnog mee te werken aan Unitip is hen actief benaderen. Bewustwording en hen helpen herinneren, is de insteek, zegt Arjen Buijze. Alle telers die nog nooit een registratie in Unitip hebben uitgevoerd, hebben deze week een brief ontvangen van Cosun met daarin opnieuw toelichting over Unitip. Ook de buitendienstmedewerkers zullen telers dit jaar actief benaderen en eventueel ondersteunen om zich alsnog te registreren.
De laatste 15 procent bestaat volgens Buijze voor een deel uit telers die niet altijd de beschikking hebben gehad over de juiste digitale middelen om te kunnen registreren. Daarnaast is er een groep is bewust wacht tot het laatste moment. ‘Deze mensen doen het pas als het echt moet.’ Wie zich aan het eind van het teeltjaar 2018 nog niet heeft geregistreerd, krijgt pas uitbetaald als hij zich heeft aangemeld voor Unitip. Maar, benadrukt Buijze, dat is echt een uiterste maatregel.
250 euro beloning
In de afgelopen twee jaar heeft Cosun telers een beloning van 250 euro toegezegd voor wie zich registreerde. En dat had succes. Zo participeerde vorig jaar 85 procent van de Nederlandse bietentelers in het teeltregistratiesysteem, in het teeltjaar 2016 was dat 60 procent. In 2015, toen de verplichting voor Unitip nog ver weg leek en er geen beloning was, stond de teller op slechts 18 procent.
Buijze erkent dat registratie de teler tijd gaat kosten. ‘En dat is niet iedereen zijn hobby.’ Maar volgens hem weegt die extra inspanning niet op tegen de voordelen. Akkerbouwers krijgen bijvoorbeeld tussentijdse vergelijkingsrapporten toegestuurd, waarin hun eigen teelt wordt vergeleken met collega’s uit hetzelfde teeltgebied. Met ingang van dit jaar krijgen ze ook advies voor bijvoorbeeld de rassenkeuze. ‘Als een teler in het verleden op een perceel problemen heeft gehad met Rhizoctonia krijgt hij het advies om voor een resistent ras te kiezen.’
Duurzame en transparante productie
Volgens Cosun is de 100 procent deelname een perfect verkoopargument van suiker aan afnemers. Ze eisen van hun grondstoffen een duurzame en transparante productie. Volledige registratie van de teelt geeft Cosun een goed beeld van wat tijdens de campagne de fabriek binnenkomt.
Lees ook: Unitip helpt Cosun bij transparante productie suiker