‘Smaak en kleur van peen steeds belangrijker voor afzet’
„Smaak is een niet te onderschatten eigenschap”, zei hij. Hij constateert op zijn thuisbasis in Spanje dat supermarkten actief op zoek gaan naar de meest smaakvolle peen. Maar ook de kleur of juist een combinatie van kleuren biedt nieuwe afzetmogelijkheden. „Rood, geel, paars, wit of een combinatie ervan kan een jonger en minder traditioneel publiek aantrekken.” Verschillende kleurenpeen is volgens Reynders een duidelijk opkomende trend.
Daarnaast is de wortel als gezonde snack een zich ontwikkelende trend. Ook de biologische markt blijft een stijger. Spanje is niet jaarrond zelfvoorzienend qua biologische peen, dus ook hier liggen kansen voor Nederland, aldus Reynders.
Klimaatverandering grootste bedreiging
Reynders zoomde tijdens zijn presentatie vooral in op de peenteelt en -markt in Spanje en Portugal. In Spanje is oogstzekerheid het belangrijkste risico voor de peenteelt. Zo kon het land vorig jaar niet alle peen uit de grond krijgen. „De klimaatverandering is de grootste bedreiging.”
Met name in de maanden juni en juli liggen er exportkansen voor Nederlandse peen naar deze landen. Spanje zelf moet het vooral hebben van de export in de maanden maart tot juni. Spanje exporteert in die periode 80 procent van zijn peen naar Portugal, Frankrijk, Duitsland en Nederland.
Spanje en Portugal zijn gezamenlijk goed voor 8 procent van het Europese areaal peen, in totaal zo’n 7.000 hectare. Het areaal peen in Spanje neemt dit jaar af, zei Reynders. De productie is gemiddeld 57 ton per hectare, met een bandbreedte van 30 tot 100 ton.