Mascotte HEROnion moet bekendheid Nederlandse ui vergroten

De Nederlandse ui is erg geliefd in het buitenland, stelt de Holland Onion Association (HOA). Ze verwijst daarbij naar de tot de verbeelding sprekende exportcijfers. Zo is de uienexport ook dit jaar weer goed op dreef met een export van ruim 500.000 ton in week 46. Mede dankzij een tekort in India, gaan veel Nederlandse uien naar Bangladesh, Sri-Lanka, Thailand, de Verenigde Arabische Emiraten en markten die we anders samen met India bedienen zoals Maleisië. Maar ook Noord-Afrika en Brazilië hebben weer interesse getoond voor Hollandse uien. De 700 miljoen inwoners van Europa consumeren gemiddeld circa 7 kilo per hoofd van de bevolking. Mascotte HEROnion moet de Nederlandse ui overal nog geliefder en bekender maken.
Onderzoek
Gezamenlijk investeren in onderzoek is volgens HOA één van de pijlers onder de succesvolle Nederlandse uiensector. Verlenging van het ketenbreed uienonderzoek, gebundeld onder de noemer Uireka 2.0, vindt HOA dan ook een enorme opsteker voor de uiensector. Onder de paraplu van Uireka 2.0 en een budget van 2,5 miljoen euro gaan ketenpartijen de komende drie jaar aan de slag met zeven onderzoekthema’s. Tijdens de HOA bijeenkomst op donderdag 12 december stemden de aanwezige uienhandelaren unaniem in met een hogere financiële bijdrage om gezamenlijk te kunnen blijven investeren in onderzoek, promotie en het verkrijgen van markttoegang tot diverse landen. De uien worden nu geëxporteerd naar 140 landen. Binnen het GroentenFruitHuis vertegenwoordigt het Comité Ui de Nederlandse uienhandel en communiceert naar buiten als de Holland Onion Association (HOA)

Tekst: Guus Queisen
Opgegroeid op een gemengd agrarisch bedrijf op een typisch Zuid-Limburgse carréboerderij. Na een financieel/economische opleiding en diverse functies sinds 1985 in deeltijd en sinds 1996 fulltime op freelance basis actief in de landbouwjournalistiek. Volg kritisch alle ontwikkelingen die (in-)direct aan de agrarische sector gerelateerd zijn. Bij Agrio werkzaam voor zowel de papieren als de digitale uitgaven van: Stal en Akker, Pigbusiness, Melkvee en Akkerwijzer.
Beeld: Holland Onion Association
Bron: Holland Onion Association