Voorspelbare akkerbouwer speelt verwerkende industrie in de kaart

Angst voor lage prijzen is voor veel aardappeltelers een belangrijke drijfveer om een contract te tekenen, zo gaf Kees Maas van DCA aan tijdens de Themadag Aardappelen. „40 Procent van de telers kiest voor een contract uit angst voor lage prijzen. Een gegarandeerde afzet.” Nog eens 21 procent tekent een contract om op safe te spelen.
Ieder jaar dezelfde afnemer
Van de contracttelers kiest 60 procent ieder jaar dezelfde afnemer bij het vasteprijscontract. „De afnemer weet dit ook.” Slechts 5 procent bekijkt welke afnemer de hoogst renderende contracten aanbiedt. Ook op het gebied van de meeleveraardappelen zijn veel telers voorspelbaar: wederom biedt 60 procent van de contracttelers zijn meeleveraardappelen op dagprijs aan aan de afnemer. „Dat maakt het voor de industrie heel voorspelbaar wanneer ze hoeveel aardappelen binnenkrijgen.”
Ook bij de pooltelers is een zekere voorspelbaarheid zichtbaar. Maar liefst 81 procent van de pooltelers verandert nooit van afnemer en zit ieder jaar bij hetzelfde bedrijf in de pool.
Kwaliteit belangrijkste verkoopargument
Bij de vrije telers is het behalen van een goed rendement de belangrijkste motivatie voor deze afzetstrategie. Maar het is de vraag of deze telers in de praktijk ook wel het onderste uit de kan halen, blijkt uit de cijfers van DCA. Bij een derde van deze vrije telers blijkt dat het moment van verkoop voor een groot deel afhangt van de kwaliteit van de aardappelen. „Deze telers zijn vrij en gaan voor rendement, maar bij de verkoop laten ze zich uiteindelijk leiden door de kwaliteit en niet door de hoogte van de prijs.” Bijna een kwart van de vrije telers geeft aan altijd rond dezelfde datum zijn aardappelen te verkopen.
Gewoontes spelen een grote rol in de afzetstrategie, zeker bij oudere telers. Bij akkerbouwers van 50 jaar of ouder geeft de helft aan bekende afzetmethodes te verkiezen boven wat onbekend is.