Betere informatievoorziening voor Agrico pootgoedtelers
Binnen afzienbare tijd krijgen pootgoedtelers van Agrico aanzienlijk meer en uitgebreidere mogelijkheden om via hun computer en/of telefoon teeltgerichte informatie te vergaren en te muteren. „De informatievoorziening zowel richting telers als afnemers kan beter. Onze leden/telers hebben zelf aangegeven dat ze graag beschikken over geautomatiseerde systemen waarmee ze makkelijker kunnen werken, raadplegen en informatiestromen kunnen combineren”, stelt Linda de Jong adviseur coöperatie en communicatie bij Agrico.
Wensen
Een werkgroep, bestaande uit pootgoedtelers/leden, hebben hun ervaringen, visies, tips en wensen op automatiseringsvlak aan Agrico doorgegeven. „De uiteindelijk wens is te kunnen beschikken over een systeem dat geheel is afgestemd op hun bedrijf. Ze willen makkelijker bepaalde zaken direct kunnen registreren en opzoeken. In dat kader ontwikkelen we ook een app. Onze telers kunnen dan ook op hun telefoon in het veld alle relevante zaken die betrekking hebben op de teelt direct opzoeken en eventueel muteren. Tot nu toe is dit niet mogelijk”, aldus Linda de Jong. De voorlopige planning is dat deze functies medio volgend jaar beschikbaar komen.
Pootgoedkopers
Een ander aspect is dat ook pootgoedkopers in andere landen meer, makkelijker alle relevante informatie over de Agrico’s rassen kunnen opzoeken. „Betere communicatie is ook een verkoopargument. En daar worden onze telers uiteindelijk ook beter van”, denkt Linda de Jong.
Digitale transformatie
Aardappelcoöperatie Agrico heeft seizoen 2020/2021 uitgeroepen tot het jaar van haar digitale transformatie. De digitale transformatie is een belangrijk onderdeel van het strategisch plan Agrico 2030 met als titel ‘Goede groei’. In dit strategisch plan heeft Agrico een aantal ambitieuze doelen gesteld. Om deze doelen te kunnen realiseren zijn het moderniseren van de ICT en datagedreven werken essentiële voorwaarden. In het kader van deze digitale transformatie steekt Agrico momenteel veel energie in een complete vernieuwing van vrijwel al haar informatiesystemen en platformen. Ook een forse uitbreiding van de social media en nieuwe vormen van digitaal vergaderen en online ontmoetingen staan op de planning van Agrico. Verder denkt de coöperatie aan een digitale invulling van het presenteren van de nieuwe rassen aan alle afnemers. De eerste grote mijlpaal is de nieuwe website www.agrico.nl die deze week live is gegaan.