Wiskerke: Kwaliteit en logistieke kosten belangrijke pijlers voor toekomst uienexport
Als het gaat om het leveren van de beste kwaliteit uien valt er nog wel wat winst te behalen, stelde Wiskerke. Een belangrijk punt hierin is de timing van de oogst. „We zien vaak dat uien te lang op het land blijven staan. Men gaat voor de kilo’s. Maar als verwerker zien we liever uien die wat grond zijn gerooid, voor een betere huidontwikkeling.” Ook bij de oogst zelf is nog wat te winnen. „De oogst gaat soms wat te grof, waardoor er veel beschadigingen ontstaan.” Ze roept de telers een stapje verder te kijken dan de kilo’s. „Uiteindelijk gaat het er om wat er onder de streep overblijft. Je kunt wel veel kilo’s oogsten, maar de kale of beschadigde uien worden daar weer afgetrokken.”
De kwaliteit heeft een grote invloed op de export. „In jaren met koprot of fusarium zien wij dat klanten eerder op zoek gaan naar alternatieve markten, ze gaan sneller over op uien van de nieuwe oogst uit Egypte of Nieuw-Zeeland.”
Risico: groeiend aanbod af land
Een risico schuilt er in de groeiende teelt van af land uien, zei Wiskerke, en dan met name bij de telers die geen bewaarmogelijkheid hebben. „De markt moet al die uien wel kunnen absorberen. Tot nu toe lukt dat, omdat er wel steeds meer behoefte komt aan de nieuwe oogst. Maar als die uien langere tijd in de regen buiten moeten liggen, boeten ze in in kleur en daarmee kwaliteit.” Ze pleit voor meer mogelijkheden bij telers om de uien toch tijdelijk te kunnen bewaren. „Al liggen ze maar op een roostervloer om een paar weken te overbruggen. Daarmee voorkom je druk en prijsval door het grote aanbod.”
Een bedreiging voor de export is protectionisme. „We krijgen meer te maken met landen die hun eigen productie willen beschermen.” Dat zou ook kunnen gebeuren in het Verenigd Koninkrijk, denkt ze. „Op de langere termijn verwacht ik dat de Brexit wel ingezet gaat worden om de lokale teelt meer te motiveren, door bijvoorbeeld invoerheffingen.” Groot-Brittannië is al jarenlang het derde exportland voor Nederlandse uien.
Transportkosten nemen toe
De transportkosten nemen toe. Zeker in het coronajaar zijn deze sterk gestegen, als gevolg van een onbalans in de wereldhandel. „Vroeger konden we voor 3, 4 cent per kilo een container naar het Verre Oosten sturen, nu zijn die kosten opgelopen tot 20 cent. Het goedkoop over de wereld sturen van onze uien wordt steeds lastiger, terwijl dat juist één van onze krachten was.”
De uienhandel heeft volgens Wiskerke niet zwaar geleden onder de coronacrisis. Integendeel: „De export van uien is nog nooit zo groot geweest, en de afzet via de retail is met 30 tot 40 procent gestegen.”