Südzucker: bijna winstverdubbeling door hogere suikerprijzen

De geconsolideerde omzet van de Duitse suikergigant Südzucker blijft in het boekjaar 2020/2021, dat loopt van 1 maart tot en met 28 februari, met 6,7 miljard euro gelijk aan het vorige boekjaar. Dat maakt Südzucker bekent in haar (voorlopige) jaarcijfers. De winstcijfers van het concern vertonen bijna een verdubbeling. Die stegen van 116 miljoen euro in het boekjaar 2019/2020 naar 230 miljoen in het zojuist afgesloten boekjaar.
Volgens Südzucker is de verbetering van het resultaat grotendeels toe te schrijven aan de hogere suikerinkomsten als gevolg van prijsstijgingen aan het begin van de suikerjaren 2019/20 en 2020/21. Die hogere suikerprijzen compenseerden ruimschoots de lagere verkoopvolumes, de hogere productiekosten en de lagere bezettingsgraad van de fabrieken als gevolg van de slechtere oogst. Positief waren de hogere consumentenverkopen begin 2020. Echter, deze positieve ontwikkeling werden later in het jaar teniet gedaan door aanzienlijk lagere verkoopvolumes ten gevolge van de corona-crisis. Met name de aanzienlijk lagere vraag vanuit de suikerverwerkende had een negatief effect.
Bietencampagne 2020
Droogte in het voorjaar, maar ook regionaal in de zomer ernstige virusaantastingen in Frankrijk, België en delen van Duitsland, alsmede bladziekten, vooral in Polen en de AGRANA-gebieden, zorgen ervoor dat de suikeropbrengst van het Südzuckerconcern onder het gemiddelde zal blijven. Als gevolg daarvan bedroeg de gemiddelde duur van de verwerkingscampagne 106 dagen tegen 114 dagen in 2019.
Door de grote regionale verschillen in bietenopbrengsten werd op sommige plaatsen de campagne al eind december 2020 afgerond terwijl in andere regio’s pas begin februari 2021 de bietenaanlevering stopte. Südzucker produceert in 2020/2021 circa 3,5 miljoen ton suiker uit 24,2 miljoen ton bieten. In 2019/2020 was 4,3 miljoen ton suiker uit 28,4 miljoen ton bieten.