‘Hogere consumptie bio-aardappel geeft teler meer afzetzekerheid’
Bionext wil de grens over met robuuste aardappel
Om de plus te creëren, zet Bionext de komende jaren in op twee sporen. De eerste en belangrijkste is de Nederlandse consument aanmoedigen meer biologische aardappelen te kopen. Momenteel is 3 procent van de in de supermarkt verkochte aardappelen biologisch geteeld, terwijl het aanbod van de Nederlandse bio-akkerbouw al op 14 procent zit. Bionext wil dit gat verkleinen door samen met de supermarkten meer te doen om de bio-aardappel beter neer te zetten in het schap. „We roepen supermarkten op het verhaal van de biologische robuuste rassen te vertellen op de winkelvloer”, vertelt projectleider Niels Heining van Bionext. In de afgelopen tijd is een brochure gemaakt met de robuuste rassen en heeft Bionext samen met de supermarkten de rassen met kook- en bakproeven op kwaliteit beoordeeld.
20 Cent duurder
De consument beter bereiken en hem voorzien van de juiste informatie is een belangrijk element, vindt Heining. „Er wordt vaak gezegd dat de prijs een grote rol speelt, maar biologische aardappelen zijn in de supermarkt maar zo’n 20 cent per kilo duurder. De consument weet echter vaak het verschil niet tussen de gangbare en biologische aardappel. Door te vertellen over de waarde van de biologische aardappel en de consument mee te nemen in de voordelen van de robuuste rassen, voor de biodiversiteit, bodemgezondheid, wil de consument die 20 cent wel betalen.”
Daar heeft Bionext wel de supermarkten bij nodig. „Zij hebben in de winkels een enorm bereik bij de supermarkt. Een consument die een hogere prijs betaalt voor het product geeft uiteindelijk de ruimte aan de boer om te verduurzemen en te voldoen aan de wensen vanuit de maatschappij.”
Tweede stap is afspraken maken met retail in het buitenland om ook daar de robuuste rassen in het schap te krijgen. Tot nu toe hebben buitenlandse supermarkten (en consumenten) weinig of geen interesse in deze rassen. Dat is de belangrijkste reden dat er nog een substantieel percentage vatbare biologische rassen in Nederland wordt geteeld, geeft Bionext aan. „Daar ligt nog wel wat huiswerk voor ons.” Dat huiswerk wordt onder meer verricht op Potato Europe, door de aanleg van een demoveld met de robuuste rassen en een seminar. „Hier hopen we ook veel buitenlandse partijen te spreken.”
Ook wil Bionext op termijn werken aan groei in de teelt van biologische industrieaardappelen. Dit aandeel is nog erg klein.
Uiteindelijk wil Bionext ook de gangbare teler aanspreken met zijn rassen. „De robuuste rassen hebben gangbaar ook enorm veel potentie om het middelgebruik terug te dringen, tot wel 90 procent.”
Lees ook: ‘Bio-sector schiet zichzelf in de voet met te groot areaal aardappelen’
De Nederlandse supermarkten hebben zich middels het convenant ‘Versnelde transitie naar robuuste aardappelrassen’ uit 2016 met succes ingezet om robuuste rassen in het schap te krijgen: Vorig jaar bestond tot 90 procent van het aanbod van Nederlandse tafelaardappelen in de supermarkt uit robuuste rassen. De ambitie om in 2020 tot 100 procent aanbod van deze rassen te komen, is niet gelukt.
Het convenant is ondertekend door 25 biologische aardappelveredelaars, aardappeltelers en grote supermarktketens. Hiermee wil de biologische sector een duurzaam antwoord geven op phytophthora. Directe aanleiding voor het convenant was de grote schade die de aardappelziekte in 2016 aanrichtte in de biologische aardappelteelt.
Vervolg aan convenant
Bionext is bezig om met alle partijen een passend vervolg te geven aan het convenant. „Dat in 2017 de hele keten bij elkaar was in een ruimte was al een unieke situatie.” Ook dit jaar zijn drie demovelden aangelegd met daarin de robuuste rassen van in ieder geval 10 verschillende handelshuizen. „Daarnaast is er veel aandacht in de media geweest over het belang, ook nu weer.” Ook is er veel aandacht gegeven aan resistentiemanagement. „Door er boven op te zitten als teler en handelshuizen gaat phytophthora niet rond in de resistente rassen en blijven de resistentiegenen behouden.”