Akkerwijzer.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Teelt

      Subcategorieën

      • Consumptieaardappelen
      • Pootaardappelen
      • Zetmeelaardappelen
      • Suikerbieten
      • Tarwe
      • Gerst
      • Uien
      • Peen
      • Vollegrondsgroente
      • Cichorei
      • Bloembollen
      • Eiwithoudende gewassen
    • Gewasbescherming

      Subcategorieën

      • Onkruiden
      • Schimmels
      • Plaaginsecten
      • Bodemaaltjes
      • Weer
    • Bewaring

      Subcategorieën

      • Bewaartechniek
      • Bewaarproces
    • Bodemgezondheid

      Subcategorieën

      • Bodemleven
      • Bodemverdichting
      • Ontwatering
      • Organische stof
      • Groenbemester
    • Bemesting

      Subcategorieën

      • Dierlijke mest
      • Meststoffen
    • Mechanisatie

      Subcategorieën

      • Trekkers
      • Grondbewerking
      • Bemesting
      • Zaaien en planten
      • Gewasbescherming
      • Oogst
      • Onkruidbestrijding
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt
      • Afzet
      • Certificering
      • Agribusiness
      • Maatschappij
      • Energie
      • Ondernemen
      • Buitenland
      • Water
    • Beleid

      Subcategorieën

      • Politiek
      • Belangenbehartiging
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsTeeltSuikerbietenFotoserie: Limburgse bieten het schip in

Fotoserie: Limburgse bieten het schip in

Tijdens de lopende bietencampagne zullen alle bieten van de Zuid-Limburgse lössgronden per schip naar de suikerfabriek in Dinteloord worden getransporteerd. In totaal gaat het om zo'n 270.000 ton. De transportvorm past binnen het streven van Cosun Beet Company naar een zo duurzaam mogelijke suikerproductie. Vervoer per schip geeft een lager dieselverbruik en een lagere CO2-uitstoot per ton getransporteerde bieten.
De bietenreis begint op de kade van L’Ortye in de Maastrichtse Beatrixhaven. Chauffeurs lossen hun vracht en laten hun vrachtgegevens achter bij de BeetBox. (zie verderop).
Van elke geloste vracht wordt een monster gestoken. Het monsterapparaat is speciaal ontwikkeld voor gebruik op een verreiker.
De verreikerchauffeur lost het monster in de BeetBox, waar de chauffeur ook de gegevens van de betreffende vracht heeft achtergelaten.
In de BeetBox wordt het monster verpakt. Een medewerker labelt de plastic zakken met de juiste gegevens.
Alle zakken met monsters worden verzameld en later op de gebruikelijke wijze onderzocht op suikergehalte en tarra.
Na ongeveer 12 uur varen komt het bietenschip aan bij de loswal van Wagemakers in Oudenbosch.  Elke maandag en dinsdag één schip. Van woensdag tot en met zondag zijn dat er iedere dag twee. Wagemakers draait de hele campagne mee, ook in het 'normale' biet
Voor de scheepsbieten zet het bedrijf vijf extra vrachtwagens in. Zij rijden ongeveer twee keer per uur van Oudenbosch naar de Cosun-fabriek in Dinteloord. Elk schip voert gemiddeld 1200 tot 1300 ton aan. Dat betekent dat per scheepslading zo'n 35 tot 40
De bieten zijn extra werk voor Wagemakers. Op geregelde tijden komen er ook zandschepen lossen. De kade is echter lang genoeg om meerdere schepen af te kunnen laten meren. „Het is soms passen en meten", geeft Lydia Wagemakers aan. „Maar het scheepsbietent
De bietenreis begint op de kade van L’Ortye in de Maastrichtse Beatrixhaven. Chauffeurs lossen hun vracht en laten hun vrachtgegevens achter bij de BeetBox. (zie verderop).
De bietenreis begint op de kade van L’Ortye in de Maastrichtse Beatrixhaven. Chauffeurs lossen hun vracht en laten hun vrachtgegevens achter bij de BeetBox. (zie verderop).
Van elke geloste vracht wordt een monster gestoken. Het monsterapparaat is speciaal ontwikkeld voor gebruik op een verreiker.
Van elke geloste vracht wordt een monster gestoken. Het monsterapparaat is speciaal ontwikkeld voor gebruik op een verreiker.
De verreikerchauffeur lost het monster in de BeetBox, waar de chauffeur ook de gegevens van de betreffende vracht heeft achtergelaten.
De verreikerchauffeur lost het monster in de BeetBox, waar de chauffeur ook de gegevens van de betreffende vracht heeft achtergelaten.
In de BeetBox wordt het monster verpakt. Een medewerker labelt de plastic zakken met de juiste gegevens.
In de BeetBox wordt het monster verpakt. Een medewerker labelt de plastic zakken met de juiste gegevens.
Alle zakken met monsters worden verzameld en later op de gebruikelijke wijze onderzocht op suikergehalte en tarra.
Alle zakken met monsters worden verzameld en later op de gebruikelijke wijze onderzocht op suikergehalte en tarra.
Na ongeveer 12 uur varen komt het bietenschip aan bij de loswal van Wagemakers in Oudenbosch.  Elke maandag en dinsdag één schip. Van woensdag tot en met zondag zijn dat er iedere dag twee. Wagemakers draait de hele campagne mee, ook in het 'normale' biet
Na ongeveer 12 uur varen komt het bietenschip aan bij de loswal van Wagemakers in Oudenbosch. Elke maandag en dinsdag één schip. Van woensdag tot en met zondag zijn dat er iedere dag twee. Wagemakers draait de hele campagne mee, ook in het 'normale' bietentransport over de weg.
Voor de scheepsbieten zet het bedrijf vijf extra vrachtwagens in. Zij rijden ongeveer twee keer per uur van Oudenbosch naar de Cosun-fabriek in Dinteloord. Elk schip voert gemiddeld 1200 tot 1300 ton aan. Dat betekent dat per scheepslading zo'n 35 tot 40
Voor de scheepsbieten zet het bedrijf vijf extra vrachtwagens in. Zij rijden ongeveer twee keer per uur van Oudenbosch naar de Cosun-fabriek in Dinteloord. Elk schip voert gemiddeld 1200 tot 1300 ton aan. Dat betekent dat per scheepslading zo'n 35 tot 40 lange Limburgse truckritten worden uitgespaard.
De bieten zijn extra werk voor Wagemakers. Op geregelde tijden komen er ook zandschepen lossen. De kade is echter lang genoeg om meerdere schepen af te kunnen laten meren. „Het is soms passen en meten", geeft Lydia Wagemakers aan. „Maar het scheepsbietent
De bieten zijn extra werk voor Wagemakers. Op geregelde tijden komen er ook zandschepen lossen. De kade is echter lang genoeg om meerdere schepen af te kunnen laten meren. „Het is soms passen en meten", geeft Lydia Wagemakers aan. „Maar het scheepsbietentransport geeft ook weer wat leuke afwisseling."
Foto van Arie Coster
Tekst: Arie Coster

Startte na ‘Dronten-Landbouwtechniek’ bij een landbouwmachinefabrikant. Ging door in journalistiek, speciaal onderwijs en coaching. Schrijft nu bij Agrio over Mechanisatie.

Beeld: Agrio

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Meer soortgelijk nieuws lezen?
Sloot dit artikel goed aan bij jouw behoefte? Wellicht is/zijn de volgende site(s) dan ook interressant voor jou:
Stal-en-Akker.nl logo
Landbouwnieuws uit Limburg, Brabant en Zeeland over agrarische bedrijfsontwikkeling, geurhinder, mestverwerking, ammoniak, fijnstof, bouwblok, waterschap, landinrichting, melkvee, varkens, pluimvee, akkerbouw, kalveren, geiten.
Praat mee
Akkerwijzer is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste akkerbouwnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Akkerwijzer.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Teelt
  • Consumptieaardappelen
  • Pootaardappelen
  • Zetmeelaardappelen
  • Suikerbieten
  • Tarwe
  • Gerst
  • Uien
  • Peen
  • Vollegrondsgroente
  • Cichorei
  • Bloembollen
  • Eiwithoudende gewassen
Gewasbescherming
  • Onkruiden
  • Schimmels
  • Plaaginsecten
  • Bodemaaltjes
  • Weer
Bewaring
  • Bewaartechniek
  • Bewaarproces
Bodemgezondheid
  • Bodemleven
  • Bodemverdichting
  • Ontwatering
  • Organische stof
  • Groenbemester
Bemesting
  • Dierlijke mest
  • Meststoffen
Mechanisatie
  • Trekkers
  • Grondbewerking
  • Bemesting
  • Zaaien en planten
  • Gewasbescherming
  • Oogst
  • Onkruidbestrijding
Economie
  • Markt
  • Afzet
  • Certificering
  • Agribusiness
  • Maatschappij
  • Energie
  • Ondernemen
  • Buitenland
  • Water
Beleid
  • Politiek
  • Belangenbehartiging
Akkerwijzer.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Teelt
      • Consumptieaardappelen
      • Pootaardappelen
      • Zetmeelaardappelen
      • Suikerbieten
      • Tarwe
      • Gerst
      • Uien
      • Peen
      • Vollegrondsgroente
      • Cichorei
      • Bloembollen
      • Eiwithoudende gewassen
    • Gewasbescherming
      • Onkruiden
      • Schimmels
      • Plaaginsecten
      • Bodemaaltjes
      • Weer
    • Bewaring
      • Bewaartechniek
      • Bewaarproces
    • Bodemgezondheid
      • Bodemleven
      • Bodemverdichting
      • Ontwatering
      • Organische stof
      • Groenbemester
    • Bemesting
      • Dierlijke mest
      • Meststoffen
    • Mechanisatie
      • Trekkers
      • Grondbewerking
      • Bemesting
      • Zaaien en planten
      • Gewasbescherming
      • Oogst
      • Onkruidbestrijding
    • Economie
      • Markt
      • Afzet
      • Certificering
      • Agribusiness
      • Maatschappij
      • Energie
      • Ondernemen
      • Buitenland
      • Water
    • Beleid
      • Politiek
      • Belangenbehartiging
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top