Backx voorzichtig positief ondanks onzekere tijden
HZPC met 7 miljoen euro winst weer terug op oude niveau

Het voorgaande boekjaar, 2020/2021, was uitdagend. Dat vertaalde zich in een resultaat van 1,4 miljoen euro. De tijden zijn echter nog steeds onzeker, maar directeur Gerard Backx is hoopvol. „Dat we in 2021/2022 het winstcijfer weer in lijn hebben gebracht me onze ambities stemt voorzichtig positief over de resultaten voor de komende jaren.”
De coronacrisis en de nasleep van de Libanoncrisis zorgden voor een lastige periode. HZPC was genoodzaakt om te reorganiseren, waardoor de kosten vanaf boekjaar 2021/2022 minder hard zijn gestegen. Ook de betere marktomstandigheden met als gevolg een stijgende afzet hebben bijgedragen aan het hogere resultaat van de onderneming.
Onzekerheid door oorlog
De oorlog in Oekraïne leidt tot veel onzekerheid. Na de start van deze oorlog zijn de netto verkopen op nagenoeg nul uitgekomen. Meestal weet HZPC na februari nog een aantal procent te verkopen. De oorlog zorgde voor toenemende onzekerheid bij consumptieaardappeltelers en tegelijkertijd stegen de prijzen van verschillende graanproducten. Dat heeft zijn weerslag gehad op het resultaat van het Friese handelshuis.
Backx blijft ondanks de onzekere tijden „voorzichtig positief” over de toekomst. Voor het komende boekjaar koerst hij op meer omzet en een vergelijkbaar winstniveau. „We hebben te maken met hoge inflatie en energiekosten, waardoor telers en aardappelverwerkers andere keuzes maken dan we gewend zijn.” De oorlog in Oekraïne is nog niet voorbij. „Het effect daarvan op de aardappelmarkt laat zich moeilijk voorspellen. Er is onzekerheid.”
Groei buiten Europa
Maar volgens Backx staat één ding vast: „De vraag naar voldoende voedsel blijft.” Het handelshuis voorziet een flinke groei in landen buiten Europa, zoals India, China, Afrika en Amerika. „De afgelopen jaren hebben we belangrijke stappen gezet in de ontwikkeling van nieuwe rassen en hebben we geïnvesteerd in marktontwikkeling. Dat gaat het komende jaar zijn vruchten afwerpen.”
Het resultaat is exclusief de kosten van het Connecting Growers programma. Dit programma kostte dit jaar 1,5 miljoen euro. Vorig boekjaar koos HZPC er voor zijn volledige winst te investeren in dit programma. Met dit programma heeft HZPC certificaten aangekocht en overgedragen aan 70 procent van haar actieve telers in de EU. Zo wil de veredelaar „actieve telers binden en zorgen dat zij profiteren van de ontwikkeling van HZPC.”
In mei van dit jaar gaf HZPC al aan uit te gaan van winst, ook al had de oorlog in Oekraïne invloed op de omzet van het bedrijf.