Akkerwijzer.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Teelt

      Subcategorieën

      • Consumptieaardappelen
      • Pootaardappelen
      • Zetmeelaardappelen
      • Suikerbieten
      • Tarwe
      • Gerst
      • Uien
      • Peen
      • Vollegrondsgroente
      • Cichorei
      • Bloembollen
      • Eiwithoudende gewassen
    • Gewasbescherming

      Subcategorieën

      • Onkruiden
      • Schimmels
      • Plaaginsecten
      • Bodemaaltjes
      • Weer
    • Bewaring

      Subcategorieën

      • Bewaartechniek
      • Bewaarproces
    • Bodemgezondheid

      Subcategorieën

      • Bodemleven
      • Bodemverdichting
      • Ontwatering
      • Organische stof
      • Groenbemester
    • Bemesting

      Subcategorieën

      • Dierlijke mest
      • Meststoffen
    • Mechanisatie

      Subcategorieën

      • Trekkers
      • Grondbewerking
      • Bemesting
      • Zaaien en planten
      • Gewasbescherming
      • Oogst
      • Onkruidbestrijding
    • Economie

      Subcategorieën

      • Markt
      • Afzet
      • Certificering
      • Agribusiness
      • Maatschappij
      • Energie
      • Ondernemen
      • Buitenland
      • Water
    • Beleid

      Subcategorieën

      • Politiek
      • Belangenbehartiging
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieMaatschappijColumn: Karin Bergmans-Elshof: Reclame maken

Column: Karin Bergmans-Elshof: Reclame maken

Momenteel probeer ik, proberen we, zowel landelijk als op provinciaal niveau (Flevoland) verschillende agrarische pr-initiatieven (weer) om tafel te krijgen. Dat lukt soms, maar niet altijd. Als het wel lukt is het altijd gezellig en inhoudelijk en geeft het echt veel positieve energie. Soms zijn er te veel afzeggingen.

Iedereen heeft immers zijn of haar eigen bedrijf met bijbehorende sores, en daarnáást nog een agenda voor zijn of haar agrarische pr-initiatief binnen de eigen sector. Dan past een extra overkoepelende vergadering er niet meer bij. Klinkt best logisch, maar is dat wel zo?

Ik snap dat de moed soms in de schoenen zakt. En heb ik het idee dat als er actie gevoerd ‘moet’ worden, tijd (en geld) kennelijk nauwelijks een rol spelen! Vinden we/jullie PR dan minder belangrijk? Is het korte termijn versus lange termijn? Er is vaak ook geen direct belang. We telen voor een ander. Voor een supermarkt, de export, bulk voor de verwerkende industrie. Laat die maar reclame maken. Maar we telen wél in de openbare ruimte. En daar heeft iedereen steeds vaker een mening over. Ik denk dat ik geen voorbeelden hoef te geven. Die publieke opinie kunnen, nee, móéten we beïnvloeden. Voedsel is emotie. En daarbij niet de uitersten bestrijden, maar het midden versterken. Het grote publiek aan onze kant zien te houden. Hoe dan?

Die publieke opinie kunnen, nee, móéten we beïnvloeden. Voedsel is emotie.

Door ons eigen verhaal te vertellen. Uitleggen dat wat we doen een goede reden heeft. Laten zien dat we ons blijven ontwikkelen en innoveren. Melden dat we onze ogen niet sluiten voor maatschappelijke zorgen en ontwikkelingen. Ik schreef het hier op deze plek vast al vaker. Maar kennelijk is het nog steeds nodig. We moeten met ons eigen ‘ware’ verhaal naar onze eigen consumenten toe. Dat is heus leuk. Laten zien dat er duurzame familiebedrijven met een naam en een gezicht op dat anonieme stukje grond ‘boeren’. Op alle mogelijke manieren.

Maar daar hebben we echt meer hulp bij nodig. Jullie hulp. Met tijd of met geld om professionals in te kunnen huren. Tekstschrijvers, filmmakers, fotografen, sociale-media-experts, evenementenbureau’s. Hippe jongelui om hippe jongelui te bereiken. Toekomstige docenten bijvoorbeeld, die de (valse) lesstof kunnen duiden en in een juist perspectief kunnen plaatsen. Iets met kinderen en toekomst.

Jouw eigen persoonlijke verhaal. En jouw ‘license-to-produce’.

Dus húp, meld je aan bij een PR-initiatief wat jou aanspreekt binnen je eigen sector of een overkoepelend initiatief. Iets landelijks of iets bij jou in de buurt. Of doe eens mee met één van al die evenementen die er al worden georganiseerd. Het is niet eng maar leuk. Niet ingewikkeld, want het gaat over jouw passie. Jouw eigen persoonlijke verhaal. En jouw ‘license-to-produce’.

We zijn met steeds minder (boeren), het is dus van belang dat we elkaar opzoeken en vasthouden. Dáár zijn, waar anderen (u weet wel, die met die Postcodeloterij miljoenen) óók zijn. Boeren van Nederland, verenigt u. Niet (alleen) politiek, maar ook fysiek. 50.000 boeren die 50 euro doneren, geeft een campagnekas van 2,5 miljoen!

Dat wilde ik even kwijt, daar moet u het vandaag mee doen.

Foto van Karin Bergmans-Elshof
Tekst: Karin Bergmans-Elshof

Karin Bergmans-Elshof en haar man zijn hun gangbare akkerbouwbedrijf van zo’n 90 ha in Dronten aan het afbouwen. Samen hebben ze 3, deels al studerende, zonen en geen opvolger. Tevens is Karin ambassadeur van TeamAgroNL en actief op Twitter, onder andere met #insectenopdeboerderij. Daarnaast houdt ze zich bezig met 3D printen en hardlopen.

Beeld: Karin Bergmans-Elshof

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Akkerwijzer is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste akkerbouwnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Akkerwijzer.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Teelt
  • Consumptieaardappelen
  • Pootaardappelen
  • Zetmeelaardappelen
  • Suikerbieten
  • Tarwe
  • Gerst
  • Uien
  • Peen
  • Vollegrondsgroente
  • Cichorei
  • Bloembollen
  • Eiwithoudende gewassen
Gewasbescherming
  • Onkruiden
  • Schimmels
  • Plaaginsecten
  • Bodemaaltjes
  • Weer
Bewaring
  • Bewaartechniek
  • Bewaarproces
Bodemgezondheid
  • Bodemleven
  • Bodemverdichting
  • Ontwatering
  • Organische stof
  • Groenbemester
Bemesting
  • Dierlijke mest
  • Meststoffen
Mechanisatie
  • Trekkers
  • Grondbewerking
  • Bemesting
  • Zaaien en planten
  • Gewasbescherming
  • Oogst
  • Onkruidbestrijding
Economie
  • Markt
  • Afzet
  • Certificering
  • Agribusiness
  • Maatschappij
  • Energie
  • Ondernemen
  • Buitenland
  • Water
Beleid
  • Politiek
  • Belangenbehartiging
Akkerwijzer.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Teelt
      • Consumptieaardappelen
      • Pootaardappelen
      • Zetmeelaardappelen
      • Suikerbieten
      • Tarwe
      • Gerst
      • Uien
      • Peen
      • Vollegrondsgroente
      • Cichorei
      • Bloembollen
      • Eiwithoudende gewassen
    • Gewasbescherming
      • Onkruiden
      • Schimmels
      • Plaaginsecten
      • Bodemaaltjes
      • Weer
    • Bewaring
      • Bewaartechniek
      • Bewaarproces
    • Bodemgezondheid
      • Bodemleven
      • Bodemverdichting
      • Ontwatering
      • Organische stof
      • Groenbemester
    • Bemesting
      • Dierlijke mest
      • Meststoffen
    • Mechanisatie
      • Trekkers
      • Grondbewerking
      • Bemesting
      • Zaaien en planten
      • Gewasbescherming
      • Oogst
      • Onkruidbestrijding
    • Economie
      • Markt
      • Afzet
      • Certificering
      • Agribusiness
      • Maatschappij
      • Energie
      • Ondernemen
      • Buitenland
      • Water
    • Beleid
      • Politiek
      • Belangenbehartiging
  • Marktcijfers
  • Video & foto
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Het LeerErf
Top