Lemken vervangt Gigant Rubin 9 schijveneg door 10 meter brede Rubin 10
Het doel van de stoppelbewerking heeft de laatste jaren in vele opzichten een verandering ondergaan. Vandaag de dag is de landbouwgrond door het gebruik van herbiciden grotendeels vrij van onkruid, zodat zich nog maar weinig onkruiden uitzaaien. In plaats van onkruidbestrijding en losmaken van de grond gaat het er bij de stoppelbewerking tegenwoordig vaak vooral om grotere hoeveelheden organische massa en uitvalzaden de grond in te werken.
Voor de Duitse machinefabrikant Lemken reden om ook in de ontwikkeling van deze machines volop te investeren. Het resultaat is te zien in de nieuwe Rubin 10/1000. Deze schijveneg, met een werkbreedte van 10 meter, is voorzien van schijven met een diameter van 645 mm. Deze zijn symmetrisch opgesteld. Daardoor werkt hij zonder zijwaartse trek en zorgt voor een relatief laag brandstofverbruik van de trekker.
Aankoppeling
Deze nieuwe compact-schijveneg wordt aan de trekker aangekoppeld via een kogelkop of een trekoog. Een optie is een hydraulische steunvoet die zorgt voor makkelijk aan- en afkoppelen. De twee rijen gekartelde holle schijven maken inmengen over het volledige oppervlak al mogelijk vanaf een werkdiepte van slechts zeven centimeter. De netto-schijfafstand van 14 centimeter zorgt daarbij voor werken zonder verstoppingen, zelfs bij grote hoeveelheden organisch materiaal. Elke holle schijf van de Rubin 10/1000 is uitgerust met een overbelastingsbeveiliging met een gedempte terugslag. Dit beperkt de belasting op het frame.
De werkvelden zijn pendelend opgehangen om zo de veld-contouren optimaal te volgen. Voor het werken op sterk golvende of hellende percelen zorgt de als optie leverbare, pendelstabilisator voor een optimale aanpassing aan de bodem. De hydraulische diepte-instelling maakt het mogelijk op veranderende omstandigheden te reageren en de werkdiepte al rijdend aan te passen. Het brede contactoppervlak garandeert een veilige stand van de machine en minimaliseert bodemverdichting.
Wegtransport
Ondanks de grote werkbreedte is er voor de Rubin geen dure systeemdrager nodig. De Rubin wordt vanuit de cabine ingeklapt. Het gepatenteerde in- en uitklapsysteem van de rol brengt de transportbreedte terug tot drie meter en de hoogte tot vier meter. Zo voldoet deze machine in de hele EU aan de afmetingseisen voor wegtransport. Tot een rijsnelheid van 40 kilometer per uur is de Rubin 10 in de gehele EU tot het wegverkeer toegelaten.