Maat: AH-kortingseis onacceptabel

Albert Heijn stuurde een brief naar de producenten, waarin staat dat per 17 september 2 procent méér korting zal worden berekend. Aan leveranciers schrijft AH letterlijk: “Als leverancier groeit u met ons mee, onder meer door groei in volume. Om deze groei te faciliteren, vinden wij het passend dat u hieraan bijdraagt".
Expansiedrift
Het gaat om een eenzijdige verhoging van de korting, waarmee de grootste supermarkt de rekening van eigen expansiedrift voor een onbekend deel doorschuift naar zijn leveranciers.
De voorzitter van LTO Nederland vindt dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit ook naar de kortingseis van AH moeten kijken. ‘Een dergelijke actie van zo’n machtige speler in de keten, moet nader worden bestudeerd door de NMa.’
Nooit akkoord
De ketenpartijen mogen nooit akkoord gaan met deze eis van Albert Heijn om over de ruggen van hun leveranciers geld te verdienen, vindt Maat. Met dit soort acties kunnen we nooit een duurzame keten opbouwen, stelt hij. 'Ik vind de kortingseis werkelijk te gek voor woorden.'
Tekst: LTO Nederland